Vuosikymmeniä "karkuteillä" ollut fossiili on taas tutkijoiden hoteissa, raportoi Nature. Kyseessä on 1914 Le Moustierin alueelta Lounais-Ranskasta löydetty Neandertal-fossiili, joka sai nimen Le Moustier 2. Pienokainen oli kuollessaan noin neljän kuukauden ikäinen.

Hyvin säilynyt luuranko pölyttyi Les Eyziesin museon kellarissa lähes 90 vuotta, kunnes antropologi Bruno Maureille penkoi sen esille tänä vuonna. Neandertalin ihmisen kehityksestä ei tiedetä juuri mitään. Pienokaisen luuranko antaa ehkä lisätietoa siitä, kuinka niiden luusto kasvoi ja kypsyi. DNA-näytteet kirkastavat kenties tietämystämme niiden perimästä, koska vauvan luusto on lähes puhdas geenien tuote.

Laji hävisi Euroopasta selittämättömästi noin 30 000 vuotta sitten. Nykyihmisen esi-isät alkoivat saapua Eurooppaan Aasiasta 35 000 vuotta sitten.