Kuva: Corbis RF.

Fyysikko Päivi Törmä ja kasvitieteilijä Yrjö Helariutta ovat kumpikin saaneet yli miljoonan euron kannusterahan tutkimusryhmän perustamiseen ja kehittämiseen.

Fyysikko Päivi Törmä ja kasvitieteilijä Yrjö Helariutta ovat saaneet yli miljoonan euron kannusterahan tutkimusryhmän perustamiseen ja kehittämiseen. Eurooppalaisten tutkimusrahoitusorganisaatioiden yhteistyöelimen
(EUROHORCS) ja Euroopan tiedesäätiön (ESF) jakama kannuste on suuruudeltaan 1 000 000-1 250 000 euroa ja se jaettiin nyt toista kertaa. Sillä tuketaan nuorten lahjakkaiden tutkijoiden tieteellistä itsenäistymistä ja edistetään kansainvälisesti korkeatasoista tutkimusta Euroopassa. Rahoittajina ovat kansalliset tutkimusrahoitusorganisaatiot 16 Euroopan maasta.

Päivi Törmä on Jyväskylän yliopiston nanoelektroniikan professori. Hän kehittää nanoteknisiä terveysmittareita ja pohjustaa tutkimuksillaan kvanttitietokoneiden läpimurtoa. Törmää ja hänen työtään esiteltiin Tiede-lehdessä 7/2003.

Yrjö Helariutta työskentelee puolestaan kasvitieteen professorina Turun yliopistossa, ja hänellä on myös tutkimusryhmä Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutissa. Helariutta tutkii, miten geenit ohjaavat puun kasvua ja erilaistumista molekyylitasolla.