Kuva: Wikimedia Commons
Kuva: Wikimedia Commons

Kofeiinilla asiat painuvat tarkempina mieleen.

Kofeiini parantaa tutkitusti suoritusta älynystyröitä vaativissa tehtävissä. Kahvikupposen piristävä ainesosa vahvistaa myös kestomuistia, osoittaa Nature Neurosciencessa julkaisut tutkimus.

Johns Hopkinsin yliopiston tutkijat olivat värvänneet koehenkilöikseen ihmisiä, jotka eivät säännöllisesti juo kahvia. Nämä saivat joko 200-milligramman kofeiinitabletin tai lumepillerin sen jälkeen, kun he olivat tarkastelleet kuvasarjoja. Samaisen kofeiiniannoksen saa kahdesta pienestä kupillisesta kahvia.

Seuraavana päivänä testattiin sekä lume- että kofeiiniryhmän kykyä muistaa edellisenä päivänä opeteltuja kuvasarjoja. Osa kuvista oli samoja kuin aiemmin, osa uusia ja osa eri kuvia mutta samanlaisia kuin ennen nähdyt.

Kofeiini paransi muistamista mutta vain hahmotustarkkuutta vaativissa tehtävissä, joissa piti erottaa pelkästään samankaltaiset samoista. Kofeiinia nauttineista suurempi osa kuin lumeryhmäläisistä tunnisti kuvat samanlaisiksi sen sijaan, että olisivat erehtyneet pitämään niitä samoina kuvina kuin, mitä he olivat edellispäivänä nähneet.

Tutkimuksessa kofeiini annettiin vasta muistitehtävien suorittamisen jälkeen. Useimmissa aiemmissa tutkimuksissa kofeiini on nautittu ennen tehtävien suorittamista. Tällaisessa asetelmassa on vaikea erottaa, paraneeko muistisuoritus siksi, että kofeiini terästää tarkkaavaisuutta, keskittymistä ja vireyttä tehtävien suorittamisen aikana, vai siksi, että itse muistijälki vahvistuu tehtävien tekemisen jälkeen.

Tutkijat testasivat lisäksi kofeiinin vaikutusta, jos sitä nautittiin toisena päivänä tuntia ennen kuvien tunnistustehtävää. Tästä ei etua havaittu.

Alkuperäinen koeasetelma toistettiin myös pienemmällä sadan milligramman annoksella. Silloin kofeiiniryhmä ei erottunut lumeryhmästä. Kun siis mieleenpainamista haluaa tehostaa kofeiinilla, ei pidä tyytyä yhteen kupilliseen. Kaksi riittää, sillä kolmas ei tuo enää lisäetua.