Tässä musta aukko syö tähden. Kuva: NASA/CXC/M.Weiss.

Kaksi hiukkasfyysikkoa väittää, että yhtenäisteorioissa tarvittavat magneettiset monopolit piileskelevät mustissa aukoissa.

Kaksi hiukkasfyysikkoa väittää, että monien kaipaamat magneettiset monopolit piileskelevät mustissa aukoissa. Monopoleja tarvitaan niin sanotuissa suurissa yhtenäisteorioissa, joissa pyritään yhdistämään toisiinsa kolme neljästä perusvoimasta. Sen jälkeen puuttuisi vain kaiken teoria, jolla selitettäisiin kertaheitolla kaikki neljä voimaa: heikko ja vahva ydinvoima sekä sähkömagneettinen voima ja vetovoima.

Magneettiset monopolit ovat hypoteettisia hiukkasia, joiden olemassaoloa ehdotettiin jo 1931. Niitä voi kuvailla yksinapaisiksi magneeteiksi.

"Monopolit ovat hämmästyttävän sinnikkäitä, ne ilmestyvät yhä uudelleen sähkömagnetismin, kvanttiteorian ja suurten yhtenäisteorioiden puitteissa", sanoo Chilessä työskentelevä tutkija Claudio Bunster New Scientist –lehdessä. Tästä huolimatta yhtäkään ei ole löytynyt.

Bunster ja hollantilainen fyysikko Marc Henneaux päättivät laskea, voisivatko monopolit piileskellä mustissa aukoissa. Vastaus oli myönteinen.

Muut fyysikot varoittelevat kuitenkin, että emme tunne mustia aukkoja vielä niin hyvin, että voisimme pitää niitä varmoina monopolikätköinä. Aukkoihin katoavat monopolit saattaisivat olla jopa fysiikan lakien vastaisia, sillä ne voivat rikkoa lämpöopin perussääntöjä.