Kuva: Murray Cooper

Uudella lepakkolajilla on ennätyspitkä kieli.

Kolme vuotta sitten löydetystä lepakkolajista on paljastanut erikoinen ominaisuus: sillä on ruumiin kokoon suhteutettuna pidempi kieli kuin millään muulla nisäkkäällä. Ecuadorin sademetsissä harvinaisena elävän Anoura fistulatan kieli on jopa puolitoista kertaa lepakon ruumiin pituinen ja sen tyvi sijaitsee syvällä ruumiinontelossa –sydämen ja rintalastan välissä.

Kieli on ilmeisesti venähtänyt, jotta se ulottuisi Centropogon nigricans-kukkien mesiaarteisiin. Monet hedelmälepakoihin kuuluvat lajit ovat erikoistuneet syömään kukkien mettä. Sitä varten niiden kielen kärjessä kasvaa karvoja, joihin mesi tarttuu. Kun lepakko työntää päänsä kukan sisään, sen karvoihin tarttuu siitepölyä, jonka se kuljettaa seuraavaan kukkaan.

Ecuadorin pilvimetsissä kasvavan Centropogon nigricansin kukat ovat niin syviä, että sen pölyttäjä oli pitkään mysteeri. Arvoitus ratkesi, kun Miamin yliopiston tutkija Nathan Muchhala opetti erilaisia lepakkolajeja juomaan mettä pienistä koeputkista. Tutkijat eivät olleet uskoa silmiään, kun hiiren kokoinen Anoura fistulata lipaisi medet putken pohjalta 8,5 senttiä pitkällä kielellä.

Muchhalanin mukaan Centropogon nigricans on toistaiseksi ainoa tunnettu kasvilaji, jonka pölytys on riippuvainen vain yhdestä lepakkolajista.

Tutkimuksesta kertoi Nature.