Maailman ensimmäinen geenianalyysi ihmisen ulosteesta löysi 1 200 viruslajia, joista puolet on tieteelle aiemmin tuntemattomia. Suurin osa niistä ei ole taudinaiheuttajia, vaan suolistolle harmittomia bakteeriviruksia eli bakteriofaageja. Ne ovat suolistobakteerien loisia, joilla on myös tärkeä tehtävä mikrobiyhteisöjen muuntelussa. "Ne ovat kenties mikrobikunnan merkittävimpiä petoja", sanoo San Diegon valtionyliopiston biologi Forest Rohwer Naturen verkkouutisessa. Rohwer raportoi työryhmineen havainnostaan Journal of Bacteriology -lehdessä.

Ihmisen suolistossa muhii arviolta 500 erilaista bakteerilajia, jotka osallistuvat muun muassa ruoansulatukseen ja suoliston säätelyyn. Rohwerin uskoo, että bakteriofaageja voidaan tulevaisuudessa hyödyntää suolistoflooran tasapainottamisessa. Ihmisen kehossa ja sen pinnalla on kaiken kaikkiaan miljoona miljardia bakteerisolua – kymmenen kertaa enemmän kuin ihmisen omia soluja. Bakteerimassa painaa noin 1,5 kiloa. Suurin osa bakteereista lymyää suolistossa.

Bakteerimaailma on vielä pitkälti tieteelle outoa aluetta, koska jopa 99 prosenttia mikrobeista ei pystytä viljelemään laboratorio-oloissa. Vain taudinaiheuttajat tunnetaan tarkkaan.