Yläkuvan piirros kertoo, miltä SN 2006gy on saattanut näyttää. Alhaalla vasemmalla on infrapunakuva siitä ja galaksista, jossa se räjähti. Ylempi kirkas piste on galaksin ydin, alempi supernova. Oikealla on röntgenkuva. Kuva: NASA/CXC/M.Weiss; X-

Tutkijoilla on nyt kaksikin teoriaa, miten kymmenen kertaa tavallista kirkkaampi supernova voi syntyä.

Supernova SN 2006gy oli niin kirkas, että tähtitieteilijät jäivät hetkeksi sanattomiksi. Tänään Nature-lehdessä julkaistaan kaksi mahdollista tapahtumaketjua, jotka ovat voineet johtaa kymmenen kertaa tavallista kirkkaampaan räjähdykseen.

Yleensä supernova syntyy, kun massiivinen tähti kuolee räjähtämällä. Amsterdamin yliopiston tutkijat Simon Portegies Zwart ja Edward van den Heuvel ehdottavat, että SN 2006gy:n kirkkauden syynä olisikin kahden massiivisen tähden kolari ja räjähdys.

Kalifornian yliopiston tutkija Stanford Woosley työtovereineen puolestaan on sitä mieltä, että SN 2006gy vain näyttää supernovalta, mutta onkin syntynyt massiivisen tähden kuorikerrosten törmäyksissä.

Woosleyn esittämä tapahtumaketju alkaa, kun massiivinen tähti joutuu epätasapainoon, ja siitä irtoaa monien Aurinkojen verran kaasua. Tämän jälkeen tähti rauhoittuu hetkeksi, mutta paiskaa pian toisen kaasulastin avaruuteen.

Kun tämä toinen lasti törmää ensin lähteneeseen kaasuun, syntyy kymmenisen kertaa tavallista supernovaa kirkkaampi räjähdys, joka siis näyttäisi juuri siltä kuin SN 2006gy.

Woosleyn idea sopii yhteen olemassaolevien havaintojen kanssa, mutta sitä ei ole helppo testata. Zwartin ja Heuvelin selitys sen sijaan edellyttää, että SN 2006gy:n jäännöksen paikalta löytyy kokonainen joukko massiivisia tähtiä. Ilman niiitä kahden tähden törmäys olisi aivan liian epätodennäköinen.

Vuoden parin päästä räjähdyksen jälkihehkun pitäisi olla himmennyt sen verran, että mahdollinen massiivisten tähtien joukko näkyisi.

Ihotulosteen anturin voi pestä pois vedellä. Kuva: McAlpine group / University of Minnesota

”Kätevä kuin Sveitsin armeijan linkkuveitsi”, kehuu tutkija.

Anturi on tulostettu ensi kertaa suoraan iholle 3d-tulostimella. Tällainen tuloste voi esimerkiksi aistia ympäristön kemiallisia aineita.

Tulosteeseen voi liittää aurinkokennot. Valmistajan eli Minnesotan yliopiston mukaan tekniikka sopisi esimerkiksi sotilaille.

”Tulostimen voi ottaa repusta ja printata sillä anturin tai muun elektroniikan suoraan iholle. Tulostin olisi kätevä kuin Sveitsin armeijan linkkuveitsi”, sanoo Minnesotan yliopiston apulaisprofessori Michael McAlpinen PhysOrg-verkkojulkaisussa.

Menetelmän julkaisi Advanced Materials -lehti. Yliopiston video näyttää, kuinka elektroniikka tulostuu iholle.

"Tämän voi tehdä kannettavalla ja kevyellä tulostimella, joka maksaa alle 400 dollaria (330 euroa)”, sanoo McAlpinen.

Tulostin mukautuu käden pieniin liikkeisiin konenäön avulla.

”Vaikka yrittäisi kuinka pitää kättä paikallaan, käsi liikkuu hieman. Kädet ovat muutenkin erilaisia”, sanoo McAlpinen.

Konenäkö seuraa käden liikkeitä pienten merkkipisteiden avulla. Tulostukseen laite käyttää mustetta, joka on valmistettu hopeahiutaleista. Se kovettuu huoneenlämmössä. Yleensä 3d-tulosteet täytyy kovettaa korkeissa lämpötiloissa.

Kun haluaa tulosteen pois kädestään, voi sen irrottaa pinseteillä tai huuhtoa pois vedellä.

Arkielämässä iholle printattavalla biotulosteella voisi hoitaa haavaa. Tutkijat ovat jo kokeilleet haavan hoitoa hiirillä.

Myös ihonsiirto voisi onnistua. Joskus iholle ehkä tulostuu ”biomustetta”. Musteessa on uusia ihosoluja, jotka korvaavat sairaan ihon.