Kaliforniankondori Molloko San Diegon villieläinpuistossa tänä vuonna. Kuva: MIKE BLAKE / Reuters

Eläintarhassa eläneet kondorinaaraat saivat jälkeläisiä koiraiden kanssa mutta myös ilman niitä.

Kaliforniankondorit pystyvät lisääntymään neitseellisesti eli partenogeneettisesti, kertoo tuore yhdysvaltalaistutkimus.

Tutkijat saivat asian selville sattumalta käydessään läpi San Diegon villieläinpuiston lisäännyttämisohjelmassa mukana olevista kondorinpoikasista otettuja näytteitä. Näytteistä tehdyt geenitestit osoittivat, että kaksi eläintarhassa kuoriutunutta poikasta olivat sukua kahdelle naaraslinnulle mutta eivät yhdellekään uroslinnulle.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun partenogeneettistä lisääntymistä havaitaan kaliforniankondoreilla.

Tutkimus on julkaistu Journal of Heredity -tiedelehdessä. Siitä kertoivat lukuisat mediat, muun muassa uutistoimisto Reuters ja yhdysvaltalaismedia CNN.

Rutiinitesteissä tehdyt havainnot yllättivät tutkijat.

”Rehellisesti sanottuna löytö oli iso yllätys. Emme odottaneen mitään tällaista”, tutkija Cynthia Steiner kertoi Reutersille.

Molemmat geneettisesti isättömät linnut syntyivät alipainoisina. Toinen syntyi 2000-luvun alussa ja kuoli luontoon vapauttamisen jälkeen vuonna 2003. Toinen kuoli seitsemänuotiaana vuonna 2017.

Kaliforniankondori pystyy elämään jopa 60-vuotiaaksi.

Lintujen neitseellinen lisääntyminen ei ole erityisen yleistä tai ainakaan tunnettua.

”Sitä tavataan muissa lajeissa, muun muassa kaloissa ja matelijoissa, mutta lintujen kohdalla se on erittäin harvinaista, varsinkin villilinnuilla”, Steiner kertoi.

Partenogeneettistä lisääntymistä on aiemmin havaittu muun muassa kalkkunoilla ja kanoilla, mutta lähinnä tapauksissa, joissa naaraslinnut on erotettu uroslinnuista.

Kaliforniankondori on äärimmäisen uhanalainen petolintu. 1980-luvulle asti sen populaatio hupeni siihen pisteeseen asti, että koko laji hävisi luonnosta. Jäljellä olevat 22 yksilöä pyydystettiin eläintarhoihin.

Lajia on saatu palautettua luontoon 1990-luvulta lähtien. Lintuja elää vapaana noin 300 yksilöä, vankeudessa noin 200. Lintukanta kasvaa muun muassa San Diegon villieläinpuistossa tehdyn suojelutyön ansiosta.