Peruna kelpaa syödä kaliuminkin tähden. Kuva: Teppo Johansson
Peruna kelpaa syödä kaliuminkin tähden. Kuva: Teppo Johansson

Kaliumia on muun muassa perunassa ja banaanissa.

Vältä suolaa ja syö runsaasti kaliumpitoista ruokaa, jos haluat pitää verenpaineen alhaalla. Näin kertoo tuore tutkimuskatsaus.

Kaliumia on paljon banaanissa, avokadossa, perunassa, pavuissa, pinaatissa ja kahvissa.

Solu- ja neurobiologian professori Alicia McDonough Etelä-Kalifornian yliopistosta USC:stä analysoi katsauksessaan tutkimuksia, joissa oli käsitelty suolan, kaliumin sekä näiden keskinäisten pitoisuuksien yhteyttä korkeaan verenpaineeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Suolan vähentäminen on vakiintunut keino laskea verenpainetta, mutta tutkimukset osoittavat, että kaliumin lisäämisellä ravinnossa voi olla yhtä iso vaikutus korkeaan verenpaineeseen”, McDonough sanoo yliopistonsa tiedotteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaliumin hyödyistä kertovat sekä väestötutkimukset että kaliumlisillä tehdyt seurantatutkimukset.

Kalium- ja suolapitoisuuksien yhteydet ovat paljastuneet eläimillä tehdyissä tutkimuksissa. Suolan avulla elimistö säätelee kaliumin määrää veressä. Veren sopiva kaliumpitoisuus on ratkaisevaan sydämen, hermoston ja lihasten toiminnalle.

Kun kaliumtasot ovat korkealla munuaiset erittävät suolaa ja vettä, mikä vauhdittaa kaliumin poistoa kehosta. Siten runsaasti kaliumia sisältävät ruoat lisäävät virtsaneritystä.

McDonoughin mukaan ihmisen esi-isät ovat syöneet runsaasti kaliumpitoisia hedelmiä, vihanneksia, papuja ja jyviä. Suolaa tämä ravinto on kuitenkin sisältänyt vain vähän. Siksi evoluutio on kehittänyt ihmiseen suolanhimon muttei kaliumnälkää. Nykyruokavaliolla tämä johtaa ongelmiin.

Nykyisin suolaa on tarjolla liiankin kanssa. Tyypillinen länsimainen ruokavalio tuppaa sisältämään liikaa suolaa ja liian vähän kaliumia. Vähäinen kaliumin saanti merkitsee elimistölle käytännössä suolan lisäystä entisestään. Suola näet pysyy elimistössä, kun se ei pääse vähentämään ylimääräistä kaliumia.

Maailman terveysjärjestö WHO suosittaa kaliumin päiväsaanniksi vähintään 3,5 grammaa.

Sata grammaa banaania sisältää 0,36 grammaa kaliumia, joten niitä pitäisi syödä kymmenkunta päivän saannin varmistamiseksi. Sadan gramman annoksesta perunoita saa peräti puoli grammaa kaliumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla