Kalkkitabletteja. Kuva: Kham Tran / Wikimedia Commons

Purkista otettu kalsium on yhteydessä valtimoiden ahtautumiseen.

Ruoasta saatava kalsium on hyvästä, mutta lisävalmisteet saattavat lisätä valtimoiden tukkeutumisen ja sydänvaurioiden riskiä, sanovat yhdysvaltalaistutkijat.

Moni luidensa haurastumisesta huolestunut syö omin päin kalsiumia purkista. Turhan moni heistä myös uskoo, että enempi on aina parempi, harmittelee apulaisprofessori Erin Michos . Hänen tutkimuksensa osoitti, että näin ei ole.

”Liika kalsium lisävalmisteiden muodossa voi vaurioittaa sydäntä ja verisuonistoa”, Michos sanoo Johns Hopkins -yliopiston tiedotteessa.

Tulos perustuu 2 700 ihmisen seuranta-aineistoon. Analyysia varten tutkijat jakoivat osallistujat viiteen ryhmään sen perusteella, paljonko kalsiumia he saivat ruoasta ja purkista yhteensä.

Kävi ilmi, että eniten eli yli 1 400 milligrammaa päivittäin kalsiumia syövien riski sairastua sydäntautiin oli 27 prosenttia pienempi kuin vähiten eli alle 400 milligrammaa saavien. Ero näkyi valtimoiden ahtautumisessa.

Seuraavaksi tutkijat erottelivat toisistaan ne, jotka saivat kalsiuminsa vain ruoasta sekä ne, jotka söivät myös lisävalmisteita. Kalsiumvalmisteita käytti 46 prosenttia tutkituista.

Ilmeni, että kalsiumtabletteja popsivien valtimoissa ilmeni ahtautumista 22 prosenttia todennäköisemmin kuin muilla. Pelkästä ruoasta runsaasti kalsiumia saavien sydänriski ei kasvanut kymmenessä vuodessa.

”Jotain eroa ravinnon ja valmisteiden sisältämällä kalsiumilla elimistön kannalta selkeästi on. Voi esimerkiksi olla, että keho ei pysty työstämään isoa annosta kerralla”, pohtii tutkijaryhmän jäsen, ravitsemustieteilijä John Anderson.

Kalsiumvalmisteiden käytöstä ja sopivasta annoksesta on syytä keskustella lääkärin kanssa, tutkijat neuvovat.

He kuitenkin korostavat, että tulos näytti pelkän yhteyden kalsiumvalmisteiden ja valtimonkovettumataudin välillä. Se ei osoittanut, että valmisteet aiheuttaisivat suonten ahtautumista.

Tutkimuksen julkaisi Journal of the American Heart Association.

bdbdbd
Liittynyt16.10.2016

Kalkkitablettien syöminen voi rasittaa sydäntä

Haahuilija kirjoitti: No eikös senyt ole jo aika selvää, ettei millään "lisäravinteella" ole normi ihmiselle mitään käyttöä. Ehkä D-vitamiini poislukien (suurella varauksella). Vitamiinit ym. "ravintolisät" on tarkoitettu vaan rikastuttamaan niiden valmistajat. Kovin vähän sinä tiedät... Ongelma noissa on enemmänkin se, että ravintolisiä otetaan yksipuolisesti ja monesti liian suuria annoksia liian pitkän aikaa, joka aiheuttaa puutoksen jossain kilpailevassa ravinto/hivenaineessa. Erityisesti...

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.