Kuva: Corbis RF.

Tuotteen hinta vaikuttaa tyytyväisyyttä sääteleviin aivoalueisiin.

Alennusmyynti saa shoppaajan kehräämään, koska kallista tavaraa saa halvemmalla. Hinta kun vaikuttaa siihen, kuinka mieluisana ostaja tuotetta pitää, osoittivat yhdysvaltalaistutkijat.

Asia paljastui, kun Antonio Rangel Kalifornian teknologiainstituutista (CalTech) kollegoineen pyysi 20 koehenkilöä arvioimaan eri hintaisia punaviinejä. Samalla, kun tutkittavat maistelivat viininäytteitä, fMRI-magneettikuvauslaite kuvansi heidän aivojaan.

Näytteitä oli kuitenkin koehenkilöiden tietämättä vaihdettu keskenään, ja samaakin viiniä tarjottiin sekä halvan että kalliin hintalapun kera.

Ilmeni, että ilmoitettu hinta vaikutti arvioon: kokelaiden mukaan kallein viini maistui parhaimmalta.

Magneettikuva näytti, että ”kallista” viiniä juovien koehenkilöiden niin sanotun orbitofrontaalisen aivokuoren keskiosa – alue, joka käsittelee hajujen, makujen ja musiikin miellyttävyyttä – vilkastui. Näin ei kuitenkaan käynyt aistimuksen muita ulottuvuuksia kuten makeutta seuloville aivoalueille.

-Tulosten mukaan markkinointi iskee suoraan aivoihin ja säätelee nautinnon kokemusta, tutkijat kiteyttävät.

Tutkimuksen julkaisee Tiede-lehti PNAS. Neuromarkkinoinnista kertoo tarkemmin Tiede-lehdessä aiemmin julkaistu Annikka Mutasen artikkeli.