Kuva: LaiQiang Huang Tsinghua University

Kiinalaistutkijat löysivät ihan uudenlaisen pölytystavan.

Useimmat kasvit turvautuvat pölytyksessään tuulen, hyönteisten, veden tai jonkin muun mekaanisen tekijän apuun. Nyt tutkijat ovat löytäneet kämmekän Holcoglossum amesianum, joka ei tarvitse ulkopuolista apua lainkaan. Tutkijoiden mukaan kämmekän omatoiminen pölytys on kasvimaailmassa täysin uudenlainen löytö.

Naturessa julkaistu tutkimus osoittaa kuvasarjan avulla, miten pölytys toimii. Kun kasvi on valmis lisääntymään, heteitä suojaava ”kupu” keskellä kukkaa putoaa pois ja paljastaa kaksi keltaista siitepölymyhkyä. Jotta lisääntyminen onnistuisi, näiden siitepölymyhkyjen on päästävä emin luottiin, joka sijaitsee suoraan niiden alapuolella pienen kielekkeen alla. Miten hankkitua sinne ilman ulkopuolista apua?

Tätä tarkoitusta varten siitepölymyhkyt sijaitsevat joustavien varsien päässä. Kun seksin aika koittaa, varret alkavat liikkua. Ne työntyvät ensin hitaasti eteenpäin, koukistuvat sitten sisään- ja ylöspäin hieman samalla tavalla kuin norsu vie kärsän suuhunsa. Näin siitepölymyhkyt kulkevat täydet 360 astetta emin luotille painovoimaa uhmaten.

Tutkijoiden mukaan kämmekän pölytystekniikka on sopeutuma kasvin erikoiseen elinympäristöön. Se elää vuoristossa 1 200-2 000 metrin korkeudessa ja kukkii helmi-huhtikuussa, jolloin ilman suhteellinen kosteus ja tuulisuus on hyvin vähäistä. Lähes 2 000 kukkivan kasviyksilön tarkkailu ei myöskään tuottanut ensimmäistäkään havaintoa kukissa vierailevista hyönteisistä. Kukissa on kuitenkin jäänne kannuksesta, johon muut kämmekät keräävät mettä. Se vihjaa kukan olleen joskus hyönteispölytteinen.