Kesykanan kantamuoto punaviidakkokana (Gallus gallus) jää aikakirjoihin ensimmäisenä lintuja, jonka perimä luettiin kokonaan läpi. Yhdenkään muun kotieläimen genomia ei oltu myöskään selvitetty ennen kanaa, jonka yhteiselo ihmisen kanssa alkoi jo 4500 vuotta sitten Indus-joen laaksossa.

Nature –lehdessä julkaistu kanan genomi ei häpeä ihmisen genomin rinnalla. Molemmissa on suunnilleen saman verran geenejä, noin 20 000 –30 000. Niistä yli puolet on yhteisiä. Ihmisen perimä on kuitenkin kooltaan selvästi suurempi, liki 3 miljardia emäsparia. Kanalla dna:ta on vain miljardin verran. Ero johtuu roska- eli tilke-dna:sta. Toistuvien proteiinia tuottamattomien dna-jaksojen osuus on ihmisellä selvästi suurempi.

Kanan genomista toivotaan apua erityisesti lajin jalostukseen, mutta pitkä kumppanuus ihmisen kanssa avaa myös näkymiä esimerkiksi lääketieteessä ja kehitysbiologiassa.