Normaalin ja hampaallisen mutanttikanan nokat. Kuva: <span class="photographer">Matthew P. Harris.</span>
Normaalin ja hampaallisen mutanttikanan nokat. Kuva: Matthew P. Harris.

Evoluution muisti on pitkä – jopa kanoilla.

Nykyisten lintujen varhaisilla kantamuodoilla tiedetään olleen terävät hampaat, mutta linnut menettivät ne kokonaan noin 70-80 miljoonaa vuotta sitten. Niinpä Tübingenin yliopiston tutkija Matthew P. Harris kokikin elämänsä yllätyksen tarkastellessaan niin sanotun talpid2-linjan mutanttikanojen sikiöitä. Niiden nokassa oli selviä hammasaiheita. Hampaiden järjestys ja muoto viittasivat lintujen läheisimpiin eläviin sukulaisiin, krokotiileihin ja alligaattoreihin.

Kanoille on aikaisemmin saatu kasvamaan hampaat siirtämällä sikiöiden nokkaan hiiren hammakudosta. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun hampaat ovat kasvaneet linnulle itsestään. Harrisin mukaan se osoittaa, että tieto hampaista on olemassa linnun geneettisessä muistissa ja se voidaan saada esiin muuttamalla molekyylien välistä viestintää.

Kanojen täysin kehittynyttä hammasrivistöä ei nykytiedon valossa päästä kuitenkaan lähiaikoina ihailemaan. Talpid2-linjan kananpojilla on niin vaikeita kehityshäiriöitä, että ne kuolevat muutaman viikon ikäisinä.

Lähde: Current Biology.