Vanhuus tulee poltellen. Kuva: vaporvanity.com/Wikimedia Commons

Laajassa aineistossa kannabiksen vanhentava vaikutus oli liki kolme vuotta, alkoholi vanhensi vain puolella vuodella.

Kannabis näyttäisi vanhentavan aivoja merkittävästi. Laajassa tutkimuksessa aivojen toiminta oli paljon kannabista käyttävillä niin hidasta, että aivot vaikuttivat 2,8 vuotta vanhemmilta kuin oikeasti olivat.

Myös runsas alkoholin käyttö näytti vanhentavan aivoja ennenaikaisesti, mutta vain 0,6 vuodella.

Myös monissa psykiatrisissa ja käytöshäiriöissä aivojen toiminta hidastuu ennenaikaisesti. Skitsofreenikoilla aivojen ikälisä oli keskimäärin 4 vuotta, kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä 1,6 vuotta ja adhd:ssa 1,4 vuotta.

Tuloksiin päätyivät yhdysvaltalaiset tutkijat laajan aivokuvantamisaineiston perusteella. 31 277 ihmiselle tehtiin toiminnallisia aivokuvauksia levossa ja keskittymistä vaativan tehtävän aikana. Aivojen toimintaa eli verenkiertoa 128 eri aivoalueella mitattiin Spectillä eli yksifotoniemissiotomografialla.

”Ihmisen aivojen aktiivisuus hidastuu ikääntyessä. Aivokuvantamisella voidaan hämmästyttävän tarkasti määrittää ihmisen aivojen ikä”, tutkimuksen pääkirjoittaja ja Amen-klinikoiden perustaja psykiatri Daniel G. Amen sanoo Youtube-videolla.

Tutkimuksen juju oli siinä, että aivokuvien avulla yritettiin määrittää ihmisten oikeaa ikää. Mikäli arvio heitti yläkanttiin, aivot määriteltiin ennen aikojaan vanhentuneiksi, ja syytä etsittiin taustamuuttujista.

Amen sanoo yllättyneensä siitä, että kannabis kiihdytti aivojen vanhenemista toiseksi eniten.

”Kulttuurissamme aletaan nähdä kannabis harmittomana aineena. Tämän tutkimuksen pitäisi pysäyttää meidät ajattelemaan asiaa”, hän sanoo tutkimuksen julkaisseen Journal of Alzheimer’s Disease -lehden tiedotteessa.

Kyseessä ei ollut satunnaisotanta, vaan koehenkilöt olivat psyykkisiin sairauksiin erikoistuneen Amen-klinikkaketjun asiakkaita. He kärsivät erilaisista psykiatrisista häiriöistä, kuten skitsofreniasta ja adhd:sta. Testihetkellä he olivat 0–105-vuotiaita.

Amen-klinikan ohella tutkimukseen osallistui väkeä Googlelta, Johns Hopkins -yliopistosta sekä Kalifornian yliopiston Los Angelesin ja San Franciscon kampuksilta.

Tokilogi
Liittynyt15.5.2018

Kannabis vanhentaa aivoja enemmän kuin alkoholi

Tutkimuksessa on mitattu aivojen aktiivisuutta, ja kun kannabistuotteet poistuvat rasvaliukoisina elimistöstä hitaasti, vaikuttavat ne aivojen toimintaan paljon käyttävillä vielä viikkojenkin jälkeen. Mistään aivojen vanhenemisesta tutkimus ei kerro, vaan siitä, ettei joku osaa tehdä tutkimuksia tai ainakaan tulkita niitä oikein.

Miljardien vuosien saatossa nuoret kvasaarit ovat suihkunneet maailmankaikkeuden täyteen kuumaa seitinohutta atomirihmaa.

Tähtitieteilijät ovat keksineet vastauksen arvoitukseen, missä liki puolet aineesta piileksii.

Nyt ei puhuta pimeästä aineesta saati pimeästä energiasta, joita kosmologisten teorioiden mukaan pitäisi olla maailmankaikkeuden massaenergiasta peräti noin 95 prosenttia. Kyse on siitä tavallisesta aineesta, josta koostuvat tähdet, planeetat, kivet, eläimet ja me itse.

Tavallinen aine on enimmäkseen protoneita ja neutroneita sekä näistä muodostuvia atomeita. Kaiken järjen mukaan atomeiden pitäisi olla kasaantuneina galaksien tähtiin, planeetoihin ja mustiin aukkoihin.

Lähiavaruudessa tehtyjen astronomisten havaintojen mukaan näissä massakeskittymissä on kuitenkin ainetta vain noin 60 prosenttia siitä, mitä pitäisi olla, ja loput noin 40 prosenttia on teillä tietymättömillä.

”Pitäisi olla” viittaa siihen, että kun katsotaan putkilla hyvin kauas eli varhaiseen maailmankaikkeuteen, tämä puuttuva aine on siellä massakeskittymissään.

Looginen ratkaisu puuttuvan aineen ongelmaan on se, että galaksit ja kvasaarit ovat vuosimiljardien saatossa pyörteissään ja myrskyissään syösseet osan aineesta galaksien väliseen avaruuteen. Siellä se olisi jonkinlaisina kuumina rihmoina. Tätä oletettua kaasua on kutsuttu nimellä whim (warm-hot intergalactic medium).

Kvasaari on teini-ikäisen galaksin keskustassa riehuva musta aukko, joka imee valtavalla massallaan lähiavaruuden ainetta itseensä. Mustaa aukkoa ympäröivässä pyörteessä kaikki aine ei puristu mustan aukon sisään vaan sinkoaa avaruuteen.

Nämä suihkuvirtaukset lähtevät liki valon nopeudella, ja tässä vauhdissa aine säteilee valtavasti energiaa. Se selittää kvasaarien kirkkauden.

Whim-teorian todentaminen on ollut vaikeaa. Galaksit ja kvasaarit näkyvät kyllä hyvin, mutta on liki mahdotonta havaita niiden tyhjyyteen ruiskimaa ainepulveria. Galaksien välisessä avaruudessa painovoima on olematon, ja kaasurihma on hyvin harvaa.

Kaasuatomit ovat väistämättä kuumia ja nopeita. Niiden lähtönopeuden on täytynyt olla valtava, jotta ne ylipäätään ovat päässeet karkuun mustan aukon ja galaksin painovoimasta.

Ja kun ne kerran pääsevät galaksienväliseen avaruuteen, ne eivät siitä juuri viilene tai hidastu, koska hillittömässä väljyydessä ne eivät törmää mihinkään, tuskin edes toisiinsa.

Whim-kaasun kuumuus saa aikaan sen, että maailmankaikkeuden yleisin atomi vety on yleensä ionisoituneessa muodossa. Se on siis pudottanut ainoan elektroninsa pois.

Galaksien välistä whim-kaasua on yritetty kiivaasti jäljittää, mutta laihoin tuloksin. Syy on luultavasti juuri elektronien putoaminen vilkkaan whim-hiukkasen kyydistä.

Tämä kesänä kansainvälinen tutkijaryhmä ilmoitti Naturessa löytäneensä whim-pölyä. He katsovat todistaneensa, että puuttuvan aineen arvoitus on nyt ratkaistu: 40 prosenttia aineesta on galaksien välisessä avaruudessa.

Tutkijat analysoivat valon kulkua kaukaisen kvasaarin 1ES 1553+113 ja meidän välillä. Tarkemmin sanoen he havainnoivat matkalla tapahtuneita spektrimuutoksia. Havainnot tehtiin Euroopan avaruusjärjestön Esan XXM-Newton avaruusteleskoopilla.

Koska vety ei tässä tarkoituksessa toimi, tutkijat tekivät löytönsä hapesta.

Whimin kova meno pudottaa happiatomistakin elektronit, mutta kun niitä on alkujaan kahdeksan, jotkin voivat sinnitellä mukana.

Kvasaarista matkannut suihku kohtasi matkallaan happiatomeita, joita kiersi kaksi elektronia, ja tämä riitti siihen, että galaksien välinen happi voitiin havaita spektrissä.

”Löysimme puuttuvat baryonit”, astrofyysikko Michael Shull Coloradon yliopistosta sanoo tiedotteessa.

Baryoni on yleisimmin protoni tai neutroni, joista atomien ytimet koostuvat. Maailmankaikkeuden ainesosasten kokonaismassasta puhuttaessa baryoni on käytännössä synonyymi tavalliselle aineelle.