ATP-molekyyli.

Mitokondriota matkiva polttokenno voisi antaa virtaa kaikenlaisille mukana kulkeville elektronisille laitteille.

Tutkijat raportoivat kehittäneensä uuden akun kaltaisen laitteen, jonka ansiosta tulevaisuudessa on ehkä mahdollista "ladata" matkapuhelimia, kannettavia tietokoneita ja muuta kannettavaa elektroniikkaa erikoisella tavalla: virvoitusjuoman sokerilla tai tilkalla kasvisöljyä.

He kuvailevat laitetta Yhdysvaltain kemistiseuran vuosikokouksessa ensimmäiseksi polttokennoksi, joka tuottaa sähköä teknologialla, joka on lainattu biologisista voimaloista, joilla ihmiset ja muutkin elävät olennot toimivat.

"Tämä on ensimmäinen demonstraatio uudesta biologisten polttokennojen tyypistä", raporttia esitellyt tutkija Shelley Minteer sanoi. "Edelleenkehitettynä näillä laitteilla on potentiaalia korvata ladattavat akut monenlaisissa kulutuselektroniikan tuotteissa. Kyse on ensimmäisestä laitteesta, joka perustuu yhteen mikroskooppisista osista miljardeissa soluistamme." Kyse on mitokondrioista.

Mitokondriot käyttävät sokerien ja rasvojen hajoamistuotteita puryvaatteja valmistaakseen ATP:tä, joka varastoi kehossa energiaa kunnes sitä tarvitaan. Tämä sokereihin ja rasvoihin perustuva energiajärjestelmä avaa mahdollisuuksia ladata kannettava tietokone kasvisrasvoilla tai ruokaöljyllä, Saint Louisin yliopiston kemisti Minteer sanoi.

Laite koostuu ohuesta kerroksesta mitokondrioita kahden elektrodin välissä, joista toisesta kaasut pääsevät läpi. Testit osoittivat, että se tuotti sähköä käyttämällä sokeria tai ruokaöljyä polttoaineena.