Australialaistutkimuksessa on saatu viitteitä kännykkäsäteilyn haitoista syntymättömille sukupolville. Sen mukaan matkapuhelinten radiotaajuiset sähkö- ja magneettikentät vaurioittavat siittiöiden dna:ta. Kokeet tehtiin hiirillä, jotka altistettiin kännykkäsäteilylle 12 tuntia päivässä viikon ajan. Annokset vastasivat matkapuhelimen käyttäjän keskivertoaltistusta. Tulokset ovat alustavia ja ne tullaan julkaisemaan International Journal of Andrology –lehdessä. Asiasta kertoi myös New Scientist. ”Tarvitaan vielä lisätutkimuksia, jotta voidaan vahvistaa, että kännykän käyttö vaikuttaa siemennesteen laatuun”, rauhoittelevat professori John Aitken ja tohtori Bruce King Newcatlen yliopistonsa tiedotteessa.

Nykykäsityksen mukaan matkapuhelimen säteilyn vaarallisuudesta terveydelle ei ole näyttöä, mutta toisaalta säteilyn riskittömyydestäkään ei voida olla aivan varmoja. Suomen Säteilyturvakeskuksen tutkimuksissa on osoitettu, että matkapuhelinten säteily voi muuttaa solujen toimintaa.