Emmanuel Caussinuksen kuvasi Marietta Schupp (Photolab, EMBL).

Euroopan molekyylibiologian laboratorion EMBL:n tutkijat ovat löytäneet lisää todisteita kantasoluhoitojen mahdollisista haitoista. Jos kantasolujen avainmolekyylit eivät asetu oikein ennen solunjakautumista, seurauksena voi olla tappava kasvain.

Euroopan molekyylibiologian laboratorion EMBL:n tutkijat ovat löytäneet lisää todisteita kantasoluhoitotojen mahdollisista haitoista. Jos kantasolujen avainmolekyylit eivät asetu oikein ennen solunjakautumista, seurauksena voi olla tappava kasvain.

Kantasolut ovat elimistön varmuusvarasto. Ne korvaavat tuhoutunutta solukkoa. Niillä on kyky tuottaa joko lisää kantasoluja tai uusia erilaistuneita soluja. Esimerkiksi hermokantasolu voi jakautuessaan tulla hermokantasoluksi tai aidoksi hermosoluksi. Kantasoluista voisi ehkä kasvattaa kokonaisia ihmisen varaosia, kuten uuden sydämen infarktissa tuhoutuneen tilalle.

Ennen jakautumistaan emokantasolu kerää tietylle alueelle joukon avainmolekyylejä tulevan erilaistuneen solun siemeneksi. Tarvitaan tarkkaa geenisäätelyä, jotta molekyylit asettuivat oikeille paikolleen. Tutkija Emmanuel Caussinus sotki hermokantasolujen geenisäätelyä ja sai aikaan soluja, jotka näyttivät päällepäin normaaleilta hermosolun esiasteilta, mutta muuttuivat kasvaimiksi, kun ne siirrettiin koe-eläimeen. Häiriintyneitä soluja sisältävä kudos kasvoi normaaliin verrattuna 100-kertaiseksi. Kasvain muuttui kuolemattomaksi. Kun sen soluja siirrettiin muihin koe-eläimiin, se jatkoi kasvuaan sukupolvesta toiseen.
Tuloksesta raportoi Nature Genetics.