Brittiläinen biotekniikan yritys aikoo hoitaa aivohalvauspotilaita kantasoluilla. Kuuden potilaan hoitokoe käynnistyy ensi vuoden lopulla, ilmoitti ReNeuron-yhtiön edustaja Englannin tiedeviikolla.

Menetelmä on toiminut hyvin eläinkokeissa: halvauks...

Menetelmä on toiminut hyvin eläinkokeissa: halvauksesta kärsivän rotan liikuntakyky palautuu, kun sen aivoihin ruiskutetaan kantasoluja. Ne ovat ns. kaikkivoivia soluja, joilla on kyky kehittyä mm. hermosoluiksi.

Kantasoluihin liittyvä eettinen häly on hidastanut niiden hyödyntämistä tutkimuksessa ja sairauksien hoidossa. BBC:n verkkouutisten mukaan ReNeuronin kantasolulinja on peräisin lapsettomuusklinikoiden varastoista. Solut on kerätty koeputkihedelmöityksessä ylimääräisiksi jääneistä alkioista.

ReNeuronin kantasoluihin on lisätty geeni, joka saa ne jakautumaan alhaisissa lämpötiloissa. Geenin toiminta sammuu, kun solut ruiskutetaan aivoihin ja ne saavuttavat ruumiinlämmön. Samalla solut lopettavat jakautumisen ja erilaistuvat hermosoluiksi.