Ihmisen alkiokantasoluja soluviljelmässä. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Humanstemcell.JPG>Wikimedia Commons</A>.
Ihmisen alkiokantasoluja soluviljelmässä. Kuva: Wikimedia Commons.

Alkiokantasolut auttoivat rottia palauttamaan muisti- ja oppimiskykynsä sädehoidon jälkeen.

Ihmisen alkiokantasolut voivat auttaa aivokasvaimen sädehoidon jälkeisiin oppimis- ja muistiongelmiin, kävi ilmi Kalifornian yliopiston Irvinen kampuksen tutkimuksessa.

Tutkimus rotilla osoitti, että siirretyt kantasolut palauttivat oppimis- ja muistikyvyn normaalille tasolle neljä kuukautta sädehoidon jälkeen. Sitä vastoin säteilytetyt rotat, jotka eivät saaneet kantasoluja, osoittivat yli 50 prosentilla huonontuneita kognitiivisia kykyjä.

"Löytömme osoittaa ensi kerran näyttöä sille, että näitä soluja voidaan käyttää säteilyn aiheuttaman vahingon korjaamiseen terveestä kudoksesta aivoissa", tutkimusryhmän vetäjä Charles Limoli sanoi. Tutkimus julkaistiin Yhdysvaltain tiedeakatemian PNAS-lehdessä.

Aivosyövän sädehoitoa rajoittaa se, kuinka hyvin ympäröivä kudos sietää toimenpidettä. Säteilytasoilla, joita syövän hoito vaatii, potilaat kärsivät vaihtelevista muistin ja oppimisen häiriöistä, jotka voivat vaikuttaa heidän elämänlaatuunsa.

"Kaikki lupaavalta näyttävät hoidot tämän kehityksen hillitsemiseksi ovat kokeilemisen arvoisia", Limoli sanoi.

Tutkimuksessa kantasolut siirrettiin sädehoitoa saaneiden rottien päähän. Tutkijat huomasivat niiden kulkeutuvan aivoissa alueelle, jonka tiedetään tukevan uusien hermosolujen syntymää. Siellä ne kehittyivät uusiksi aivosoluiksi.

Tutkijat pohtivat nyt, millä tavoin siirretyt kantasolut paransivat muistia ja oppimista. Liittyivätkö ne osaksi tervettä kudosta vai auttoivatko ne korjaamaan ja tukemaan muita aivosoluja?