Sinisellä värjätyt, myrkkyä tuottavat kantasolut tappavat vihreitä syöpäsoluja. Kuva: Khalid Shah

Hiirikokeissa aivokasvaimen jäänteistä tehtiin jo selvää.

Geneettisesti muokatut kantasolut pystyvät valmistamaan ja erittämään myrkkyä, joka tappaa syöpäkasvaimen. Aiemmin solumyrkkyjä on käytetty verisyövissä, mutta samaa käsittelyä on ollut vaikea ulottaa kiinteisiin kasvaimiin. Sekin onnistuu uudella menetelmällä, josta tutkijat raportoivat Stem Cells -lehdessä.

Harvardin Khalid Shah työtovereineen keksi muutama vuosi sitten, että kantasolut ovat kätevä keino annostella tasaisesti myrkkyä kasvaimeen. Ensin ne piti kuitenkin suojata itse myrkyiltä, jotka tuhoavat syövän lisäksi kaikkia muitakin soluja. Niinpä tutkijat muokkasivat kantasolujen geenejä siten, että myrkyn toiminta kantasolun sisällä estyy.

Seuraavaksi kantasolujen perimää muunneltiin edelleen: tutkijat rakensivat niille kyvyn tuottaa solumyrkkyä ja erittää sitä ulkopuolelleen. Kun näin varustettu kantasolu kohtaa syöpäsolun, se päästää myrkkynsä jälkimmäisen päänmenoksi.

Hiirikokeissa tutkijat kapseloivat kantasolut biohajoavaan geeliin ja asettivat ne onteloon, josta oli kirurgisesti poistettu aivokasvain. Näin he pystyivät tekemään selvää paikalle vielä jääneistä syöpäsoluista.

Khalid Shah uumoilee, että tutkimukseen pohjautuvilla hoitomenetelmillä päästään kliinisiin kokeisiin viiden vuoden kuluessa.

Kantasolut pantiin syöttämään syövälle myrkkyä

Niin. Ne geenimanipuloidut kantasolut mitkä sitä myrkkyä erittävät. Jos ne muuttuvat pahanlaatuisiksi niin milläs niistä pääsee eroon? Myrkyllä? Joo ei ku ei pääsekään. Lisäksi on semmoinenkin juttu olemassa kuin horisontaalinen geeniensiirto( http://en.wikipedia.org/wiki/Horizontal_gene_transfer ). Elikkäs virusinfektiot saattavat siirtää geenejä niiltä muokatuilta kantasoluilta esim. syöpäsoluihin. Kai tuo muuten.

Kantasolut pantiin syöttämään syövälle myrkkyä