Perinnäisin menetelmin kasvatetut kantasolut klimppiintyvät helposti (vasen), sen sijaan ravistellut pysyvät erillään ja kasvavat paremmin (oikea). Kuva: Carolyn Sargent, Georgia Tech

Kohdun olojen jäljittely laboratoriossa tuottaa terveempiä kantasoluja, huomasivat yhdysvaltalaistutkijat.

Georgian teknillisen korkeakoulun ja Emoryn yliopiston tutkijat ovat keksineet yllättävän tavan kasvattaa sikiön kantasoluja. Kun kantasoluja ravistellaan, ne kasvavat paremmin kuin tavanomaisilla menetelmillä. Tutkijat arvelevat, että tärinä jäljittelee oloja, joille kehittyvä alkio altistuu kohdussa.

Sikiön kantasolujen kasvattaminen perinteisillä menetelmillä on työläs operaatio. Kun solut alkavat kasvaa, niitä on säännöllisesti harvennettava, tai ne klimppiintyvät. Siksi soluja joudutaan jatkuvasti siirtelemään kasvatusmaljoilta toisille.

Uuteen kasvatusmenetelmään törmättiin vahingossa, kun yksi kasvatusmalja oli unohtunut surisevan laboratoriokoneen päälle. Kun tutkija Rich Carpenedo tarkasteli soluja, hän havaitsi, että niitä oli paljon enemmän ja ne olivat parempilaatuisia kuin muilla maljoilla kasvavat solut.

Tutkimuksen julkaisi Stem Cells.