Ötzistä tehtiin malli heti kun se löytyi vuonna 1991. Vaatteista oli jäljellä palasia. Tutkijat pystyivät uusien dna-tekniikoiden avulla jäljittämään, minkä eläinten vuotia Ötzi kantoi. Kuva: P. Plailly/E. Daynes/Science Photo Library

Jäämuumion takki oli eläinten nahkojen tilkkutäkki.

Kuparikauden talven vaatemallistoon kuului Alpeilla erityisesti vuohen ja myös lampaan vuotia. Hattu oli karhunturkista. Takki oli tilkkutäkki vuohen ja lampaan nahoista. Kengännauhat oli tehty lehmännahasta.

Tämä on paljastunut jäämuumio Ötzin vaatetuksesta. Nyt on selvitetty dna:n avulla aiempaa tarkemmin, mitä maailman kuuluisimmalla jäämuumiolla oli yllään noin 5 300 vuotta sitten.

Ehkä vaatteet olivat erityisesti Tirolin Alppien tyyliä. Ötzi näet löytyi jäätiköltä Italian Alpeilta aivan Itävallan rajan tuntumasta vuonna 1991.

Tutkijat vertasivat yhdeksästä Ötzin läheltä löydetystä nahankappaleesta eristettyä mitokondriaalista dna:ta elävien eläinten dna:han.

Vertailu paljasti, mitä vuotia ja turkiksia Ötzillä oli yllään, sanoo paleogeneetikko Niall O'Sullivan Science News -lehdessä.

Tutkijat ovat tienneet aika vähän siitä, miten eurooppalainen ihminen vaatetti itseään Ötzin aikaan. Nähtävästi ihmiset kuitenkin valitsivat huolellisesti, mitä eläimiä käytettiin vaatteissa.

Ötzin takissa oli palasia ainakin neljän eri vuohen ja lampaan nahoista, kertovat tutkijat Scientific Reports - tiedelehdessä. Takkia oli aika ajoin paikattu nähtävästi sen eläimen nahalla, jota oli saatavilla.

Tämä todistaa sen, minkä Ötzin tutkijat tiesivät jo aiemmin. Ruoasta ja monesta muusta tarvekalusta suuri osa tuli kotipiiristä eikä villistä luonnosta. Monien nahkojen yhdistely vaatteissa viittaa kuitenkin siihen, ettei haluttua nahkaa aina ollut saatavilla.

Vuohta oli myös jäämiehen nahkahousuissa. Lannevaate oli lammasta.

Villieläimistä Ötzi oli napannut hattuunsa ja sen hihnaan karhunturkkia ja -nahkaa. Nuolikotelo oli puolestaan metsäkauriin nahkaa.

”On mahdotonta tietää, arvostiko Ötzi millään tapaa karhua. Hän saattoi olla karhunkaataja tai hyödyntää sen haaskaa”, sanoo O'Sullivan Dublinin yliopistosta.

Hän tutki jäämiestä Eurac-tutkimuskeskuksessa Bolzanossa Italiassa. Ötziä säilytetään kylmässä Etelä-Tirolin arkeologisessa museossa juuri Bolzanossa.

Aiemmin Ötzin vatsalaukun ruuan koostumus on paljastanut, että hän oli juuri syönyt riistaa. Ötzi oli kuollessaan ehkä metsästämässä Alpeilla.

Ötzin vaatteiden palasia tutkittiin myös vuonna 2012. Näytteet todistelivat, että Ötzin takin aineksina oli lammasta ja gemssiä. Se on vuohieläin, joka elää myös Euroopan vuoristoalueilla.

Silloin biokemisti Klaus Hollemeyer Saarlandin yliopistosta Saarbrückenista Saksasta kertoi, että housujen materiaali oli vuohen, koiran ja suden nahkaa.

Hollemeyerin ja O'Sullivan tutkimusten erot voivat johtua siitä, että he ottivat näytteitä Ötzin vaatetuksen jäänteiden – kirjaimellisen tilkkutäkin – eri osista.

Uusi tutkimus käytti kehittyneitä dna-tekniikoita. Hollemeyer sanookin, että O'Sullivanin työ tarjoaa uusia keinoja tunnistaa, minkä nisäkkäiden vuotia ja turkkeja on muinoin käytetty vaatteina.

Alpeilta löydettiin vuonna 2004 noin 4 200 vuotta vanhat nahkahousut, joissa on käytetty vuohen taljaa. Vaatteiden läheltä ei löytynyt jäämuumiota.

”Vuohen nahka oli tuolloin ehkä iholle mieluisinta materiaalia”, sanoo arkeologi Albert Hafner Bernin yliopistosta. ”Vuohtahan käytetään monesti myös nykyajan nahkahousuissa.”