Kuva: André Karwath, Wikimedia Commons.

Banaanikärpäset yllättivät älyllisillä kyvyillään.

Banaanikärpänenkin tekee valintoja ja harkitsee vaihtoehtoja, havaittiin Oxfordin yliopiston tutkimuksessa, jonka julkaisi Science.

Hyönteisen päätöksentekokykyä testattiin kokeella, jossa kärpänen suljettiin kapeaan koteloon. Toisesta päästä koteloa eläimelle tarjottiin tuoksua, jota se oli opetettu välttämään, ja vastakkaisesta päästä toisenlaista tuoksua.

Mitä selvemmin tuoksut erosivat toisistaan, sitä nopeammin banaanikärpänen aloitti taipaleen poispäin välttämästään tuoksusta. Mutta mitä enemmän kaksi tuoksua muistuttivat toisiaan, sitä kauemmin kärpänen jahkaili. Myös virheratkaisut yleistyivät.

Tutkijoiden mukaan tätä voidaan pitää merkkinä siitä, että banaanikärpänen kerää informaatiota päätöksensä pohjaksi. Päätöksentekoa edeltävän tiedonkeruun on aiemmin katsottu olevan merkki sellaisesta älykkyyden tasosta, jota esimerkiksi ihmiset ja muut kädelliset edustavat. Nyt käsitykset menivät tältä osin uusiksi.

Tutkijat osoittivat myös, että banaanikärpäsen päätöksenteko liittyy foxp-geeniin. Vastaava geeni löytyy myös ihmiseltä, tosin neljänä kappaleena. Ihmisen foxp1 ja foxp2 on aiemmin yhdistetty kieleen ja kognitiiviseen kehitykseen. Samat geenit liittyvät myös kykyyn oppia hienomotorisia liikesarjoja, joita esimerkiksi pianonsoitto edellyttää.