Drosophila subobscura. Credit: Raymond Huey/University of Washington

Drosophila subobscuran geneettinen evoluutio heijastelee ilmastonmuutosta.

Ilmaston lämpenemisen merkit ovat piirtyneet jo kärpäsen genomiin. Mahlakärpäsiin kuuluvan Drosophila subobscuran kromosomimuutokset ovat ensimmäinen vedenpitävä todiste siitä, että eläimet ovat alkaneet jo nyt sopeutua geneettisesti ilmastonmuutokseen.

– Ilmasto lämpenee ja geenit muuttuvat sen mukana, sanoo Raymond Huey Washingtonin yliopistosta Sciencessa.

Hueyn johtama tutkimus perustuu Drosophila subobscuran kromosomin inversioihin. Inversiossa tietyt kromosomialueet kääntyvät päinvastaiseen suuntaan –  aivan kuin viivakoodia luettaisiin päinvastoin. Tutkijat havaitsivat jo neljäkymmentä vuotta sitten, että inversiot korreloivat leveysasteen kanssa. Pohjois-Euroopassa elävillä kärpäsillä tavattiin eri inversioita kuin Välimeren alueella tavattavilla kärpäsillä.

Kärpäsen leviäminen Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan antoi tutkijoille mahdollisuuden vertailla inversioita kolmella eri mantereella. He havaitsivat, että eteläisille leveysasteille tyypilliset inversiot olivat muuttuneet yleisemmiksi pohjoisemmissa populaatiossa. Hueyn mukaan tämä on odotettavaa, jos inversiot auttavat kärpästä sopeutumaan astetta lämpimämpään ilmastoon. Säätiedot osoittivat, että ilmasto oli lämmennyt kaikilla tutkimusalueilla.