Pyyhkäisyelektronimikroskoopin kuva P. minensiksen lehden pintakerroksesta. Nuolet osoittavat sukkulamatoa ja hienkanjyvää.

Brasilialaiskasvi sulattaa sukkulamatoja ravinnokseen.

Brasilialainen Philcoxia minensis –kasvi käyttää sukkulamatoja ravintonaan, osoittivat saopaulolaisen Campinas-yliopiston tutkijat. Rafael Silva Oliveira kollegoineen ounasteli, että tämä kotoperäinen kasvi on lihansyöjä, koska sen morfologia  ja kasvuympäristö ovat samanlaiset kuin muilla lihansyöjäkasveilla. P. minensis viihtyy vain valoisassa, vähäravinteisessa maaperässä Cerradon alueella Brasiliassa. Monet sen piskuisista lehdistä sijaitsevat hiekan sisällä.

Selvittääkseen, onko P. minensis lihansyöjä, tutkijat kartoittivat pystyykö se sulattamaan ja hyödyntämään ravinteita sukkulamadoista, jotka ovat jääneet ansaan sen tahmeisiin maanalaisiin lehtiin. He syöttivät kasveille sukkulamatoja, jotka oli merkitty typpi-15-isotoopilla. Kävi ilmi, että nämä madoilla ruokitut kasvit tuottivat lehtiä, joista löytyi suuria määriä merkki-isotooppia.

P. minensiksen lehdissä on samanlaista entsyymitoimintaa kuin muilla lihansyöjakasveilla, joten kasvi ilmeisesti sulattaa sukkulamadot itse, eikä jätä hajottamista mikrobeille.

Tutkijoiden mukaan Philcoxia minensis siis imuroi sukkulamatojen typpeä erikoistuneiden, pinnanalaisten lehtiensä avulla. Vastaavanlaista matoansaa ei ole aiemmin tutkijoiden mukaan tavattu.