Benelux-maat satelliitin silmin.

Metsän rakenne määrää heijastuneen säteilyn.

Bostonin ja Helsingin yliopistojen tutkijat kehittivät uuden menetelmän maailmanlaajuiseen metsien kartoitukseen satelliittikuvista. Pnasissa julkaistu tutkimus kumoaa samalla myös vallalla olleen käsityksen siitä, että kasvillisuuden sisältämä typpi vaikuttaisi kasvillisuuden heijastamaan auringonsäteilyyn ja sitä kautta maapallon ilmastoon.

"Sen sijaan uudet tulokset osoittavat, että metsän lajikoostumus ja latvusrakenne määräävät heijastuneen säteilyn suuruuden", tarkentaa tutkimuksessa mukana ollut Helsingin yliopiston metsänarvioimistieteen professori Pauline Stenberg.

Tutkimuksessa tarkasteltiin kasvillisuuden heijastamaa lyhytaaltoista säteilyä lauhkealla ja havumetsävyöhykkeellä.

"Metsän heijastama säteily riippui selvästi siitä, kuinka paljon lehti- tai havupuita alueella kasvoi. Lehtimetsät heijastivat huomattavasti enemmän kuin havumetsät", selittää akatemiatutkija Miina Rautiainen Helsingin yliopiston metsätieteiden laitokselta.

Tulevan vuosikymmenen aikana on tarkoitus laukaista useita uusia satelliitteja, joissa on maapallon kasvillisuuden tilaa seuraavia hyperspektrisiä mittalaitteita. Näiden mittalaitteiden tuottamien aineistojen tulkintaan tarvitaan nyt kehitettyjä laskentamenetelmiä.