Kasvisruoka pitää hoikkana, ja se voi olla yksi syy, miksi etenkin vegaaneilla tulee enemmän murtumia.
Kasvisruoka pitää hoikkana, ja se voi olla yksi syy, miksi etenkin vegaaneilla tulee enemmän murtumia.

Varsinkin vegaanit erottuivat joukosta. Murtumariski voi selittyä kalsiumin tai proteiinin puutteella tai hoikkuudella.

Kasvissyöjillä tai kala-kasvisruokavaliota noudattavilla on suurempi luunmurtumien riski kuin sekasyöjillä, kertoo laajin aiheesta tehty tutkimus.

Murtumariski voi selittyä ruokavaliosta johtuvalla kalsiumin ja proteiinin puutteella mutta myös sillä, että kasvissyöjillä on taipumus olla lihaa syöviä ihmisiä hoikempia. Kasvissyöjien keho ei siten tarjoa yhtä paljon murtumilta suojaavaa pehmikettä, jos ihminen kaatuu.

Kasvissyöjistä varsinkin vegaaneilla on enemmän murtumia kuin lihansyöjillä. Esiin nousevat erityisesti lonkkamurtumat.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä ruokaa ja kieltäytyvät lihan lisäksi esimerkiksi maitotuotteista, kananmunista ja hunajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuore tutkimus perustuu Epic-Oxford-aineistoon, jossa on seurattu noin 55 000:ta Britanniassa asuvaa ihmistä.

Pitkäaikaisen tutkimuksen päätarkoitus oli alkujaan selvittää ruokavalion yhteyttä syöpäriskeihin, mutta nyt on tarkasteltu sairaalatietojen perusteella myös luunmurtumia.

Ensimmäiset tiedot kerättiin vuosina 1993–2001, ja seuranta jatkui vuoteen 2016 saakka. Tutkimukseen osallistuneita seurattiin keskimäärin 18 vuoden ajan.

Tutkimuksen julkaisi BMC Medicine -tiedelehti.

Vegaanit olivat kokeneet lonkkamurtuman yli kaksi kertaa niin usein kuin lihansyöjät, aineisto osoittaa.

Myös kasvissyöjillä ja kalansyöjillä oli suurempi lonkkamurtumien riski kuin lihansyöjillä. Vegaaneilla lonkkamurtumien riski oli kuitenkin selvästi suurempi kuin muissa ruokavalioryhmissä.

Vegaaneilla oli suurempi riski myös luunmurtumissa kokonaisuudessaan niin alle kuin yli 50-vuotiaiden ryhmissä.

Kaiken kaikkiaan murtumariski oli myös vegaaneilla silti suhteellisen pieni. Kymmenen vuoden aikana vegaaneilla oli tuhatta ihmistä kohden lähes parikymmentä murtumatapausta enemmän lihansyöjiin verrattuna.

Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että kasvissyöjillä ja varsinkin vegaaneilla on heikommat luut kuin lihansyöjillä.

Kun brittiyliopistojen tutkijat analysoivat Epic-Oxford-aineistoa, he havaitsivat, että lihaa syöneillä oli ruokavaliossaan enemmän kalsiumia ja proteiinia kuin muilla.

Kalsiumin saanti on tärkeää luuston kunnolle. Jos ihminen ei saa tarpeeksi kalsiumia ravinnosta, luun mineraalitiheys voi heikentyä. Ikääntyessä kalsium imeytyy ruoasta huonommin.

Proteiini saattaa edistää kalsiumin imeytymistä ruoasta.

Lisäksi aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että hoikkuus on yhteydessä kasvaneeseen lonkkamurtumien riskiin. Kasvissyöjät ovat lihansyöjiä hoikempia, ja heillä havaittu luun pienempi mineraalitiheys voi selittyä paljolti painoindeksillä ja vyötärönympäryksellä, esittää helmikuussa julkaistu yhdysvaltalaisia aikuisia koskeva tutkimus.

Oxfordin yliopiston tutkimusta johtanut Tammy Tong sanoo, että kasvisvoittoisessa ruokavaliossa on etuja ja riskejä.

”Tasapainoiset ja voittopuolisesti kasvispohjaiset ruokavaliot voivat johtaa parantuneisiin ravitsemustasoihin, ja ne on yhdistetty pienempiin sairauksien riskeihin esimerkiksi sydäntaudeissa ja diabeteksessa”, Tong sanoo BMC Medicinen tiedotteessa.

Kasvisruokavaliota noudattavien kannattaa kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota siihen, että he saavat tarpeeksi kalsiumia ja proteiinia.

Tong ja hänen kollegansa eivät pystyneet erottelemaan, mitkä luunmurtumat johtuivat luuston heikentymisestä ja mitkä onnettomuuksista. Tietoja ei ollut saatavilla myöskään mahdollisista kalsiumlisien käytöstä.

Yli puolet Epic-Oxford-tutkimukseen osallistuneista oli lihansyöjiä. Osallistujien rekrytointivaiheessa noin 8 000 ihmistä söi kalaa muttei lihaa, noin 15 500 luokiteltiin kasvissyöjiksi ja lähes 2 000 osallistujaa luokiteltiin vegaaneiksi. Ruokavaliota kysyttiin uudelleen vuonna 2010.

Noin kolme neljästä osallistujasta oli naisia.

Pari tuoretta tutkimusta antaa lisäksi viitteitä siitä, että kasvissyöjät, vegaanit ja kalansyöjät saattavat kärsiä jodin puutteesta. Tutkimukset perustuvat kuitenkin huomattavasti Epic-Oxford-tutkimusta pienempiin koehenkilöotoksiin.

”Vegaanit, kasvissyöjät ja mahdollisesti kalansyöjät eivät saa Norjassa pelkästään ruoasta suositeltua jodimäärää”, norjalaistutkijat kirjoittavat Nutrients-tiedelehdessä.

Samansuuntaisiin tuloksiin viittaa Britanniassa tehty tutkimus, jonka kaikki osallistujat olivat naisia.

Noin kolmannes ruokavalion jodista saadaan Suomessa maidosta ja maitovalmisteista. Toinen tärkeä jodin lähde on leipä. Jodin puute aiheuttaa aikuisilla kilpirauhasen laajentumista ja struumaa.

Dragofix
Seuraa 
Viestejä102

Näin vegaanina en koe ongelmaa kun syön monipuolisesti. Moni sekasyöjäkään ei syö monipuolisesti ja kärsii monista puutoksista.  Esim. lihaa ja maitotuotteita käyttävillä on taipumus olla liikalihavia tai ylipainoisia sekä sairaita ja proteiinin liikasaanti näkyy vesistöissä asti. Kaatumiset ja murtumiset taas riippuu monista eri tekijöistä. Pitää myös muistaa että kun tutkimus aloitettiin 90-luvulla niin vegetarjonta oli silloin aika heikko ja sen vaikutukset näkyy tähän päivään asti vaikka tarjonta on monipuolistunut runsaasti, varsinkin lähivuosina ja tuotetarjonta alkaa olla huomattavasti laajempaa.

Ongelmana nyt näyttäisi olevan se, ettei ihmiset syö terveellisesti ja monipuolisesti mikä aiheuttaa eri ravintoainepuutteita ihan kaikissa ruokavalioissa eikä mikään ihme kun roskaruoka ja einekset ym ravintoköyhä "ruoka" maistuu teollisuuden makumuokkauksien takia paremmin kuin terveellinen, monipuolinen ja ravinteikas ruoka. Se muodostaa kieltämättä ison ongelman.

Uutisessa todetaankin hyvin:

”Tasapainoiset ja voittopuolisesti kasvispohjaiset ruokavaliot voivat johtaa parantuneisiin ravitsemustasoihin, ja ne on yhdistetty pienempiin sairauksien riskeihin esimerkiksi sydäntaudeissa ja diabeteksessa”, Tong sanoo BMC Medicinen tiedotteessa.

Kalsiumia saa monista pähkinöistä, hedelmistä ja kasveista sekä siemenistä ja näiden kaikkien liukenemista voi tehostaa valmistustavoilla sekä erilaisilla ruokayhdistelmillä ja tietenkin lisillä jos ei muuten onnistu. Jodia taas saa herbamare yrttisuolasta, levistä, joistain pähkinöistä, eri tuotteista joihin sitä on lisättynä esim. leivät ja viljajuomat, jne. Muistutan myös että eläinten rehuun lisätään jodia. Maito ei siis ole jodin lähde vaan teollisen intressin lopputulos. Jodia voidaan lisätä melkein mihin tahansa tuotteeseen aivan kuten muitakin ravintoaineita samalla tavalla kuin niitä lisätään eläinten rehuun ja lopputuotteisiin. Toivon ettei tämä ei ollut maitoteollisuuden markkinointiuutinen.

  • ylös 12
  • alas 4
Kappalainen
Seuraa 
Viestejä33

Luonto loi ihmisen sekasyöjäksi ja ihminen tarvitsee lihaa. Yksikään tutkimus ei ole todistanut, että vegaanit pärjäisivät kaiken kaikkiaan hyvin tai paremmin kuin sekasyöjät. Siellä on paljon ongelmia, jotka alkavat näkyä vasta nyt. Leijona kuolisi kasviravinnolla. Vegaani väittää, että luonto on tehnyt virheen tehdessään ihmisestä sekasyöjän? Hyvin monien kasvien tuontato saastuttaa älyttömästi. Pidän vegaaniutta lähinnä uskontoa lähentelevänä muoti-ilmiönä. Kovasti jää ne 'nyhtökaurat' kaupassakin alelaariin.

'Ripitän' kaikki rötöstelijät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla