Kasviscurry säästää verisuonia. Kuva: <span class="photographer">Wikimedia Commons</span>
Kasviscurry säästää verisuonia. Kuva: Wikimedia Commons

Sekasyöjiin verrattuna mittarilukema jää viisi pykälää alemmas.

Kasvisruokavalio madaltaa verenpainetta, ja siihen vaihtaminen voisi auttaa ihmisiä, joilla on ongelmia verenpaineensa kanssa.

Jama Internal Medicine -lehden julkaiseman tutkimuksen mukaan kasvissyöjien systolinen verenpaine on keskimäärin 5 mmHg ja diastolinen verenpaine 2–7 mmHg alhaisempi kuin sekaravintoa syövien.

Tutkimuksesta ei selvinnyt, minkä tyyppinen kasvisruokavalio olisi paras verenpaineen alentaja. Sen selvittämiseksi erilaisten kasvisruokavalioiden terveyshyötyjä pitäisi tutkia lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kasvissyönti on monella muullakin tapaa terveellistä. Tutkimusten mukaan kasvisruokavalio voi pienentää ainakin diabeteksen ja sydän- ja verisuonioireiden riskiä sekä pidentää elinikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulokset perustuvat 39 aikaisemman tutkimuksen aineistoihin. Yhteensä tutkimuksiin oli osallistunut 22 000 nelikymppistä miestä ja naista.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

Thelin
Seuraa 
Viestejä15

Koko kysymys "Onko kasvissyönti terveellistä?" on huono. Kasvisruokavalio määritellään nimittäin sen mukaan, mitä se ei sisällä. Ei siis ole olemassa mitään yksittäistä kasvisruokavaliota, jonka terveellisyyttä voisi arvioida. Kasvisruokavalio voi olla hyvinkin yksipuolinen tai esimerkiksi paljon sokeria sisältävä, mutta se voi olla myös proteiininlähteitä (palkokasvit ja vilja) lukuunottamatta täysin ravitsemussuositusten mukainen ja hyvin terveellinen.

Voidaan toki kysyä, onko keskiverto kasvisruokavalio keskivertoa sekaruokavaliota parempi. Tämän tutkiminen kertoo kuitenkin vain, kuinka helppoa terveellisen kasvisruokavalion muodostaminen on ja kuinka hyvä satunnaisesti valitun kasvissyöjän ruokavalio on satunnaisen sekasyöjän ruokavalioon verrattuna - kasvisruokavalion valitsevat ovat nimittäin valikoitunut joukko monella tapaa (esim. koulutustaso).

Voidaan myös kysyä, muuttuuko ihmisen ruokavalio parempaan vai huonompaan suuntaan hänen siirtyessään kasvissyöjäksi. En tunne asiasta mahdollisesti tehtyjä tutkimuksia, mutta minä ainakin etsin paljon tietoa ravitsemuksesta tullessani kasvissyöjäksi ja paransin tämän takia ruokavaliotani. Olen kyllä kuullut sellaisistakin ihmisistä, joiden ruokavalio ei muuttunut terveellisyyden suhteen ja sellaisista, joiden ruokavalio huononi väliaikaisesti.

Myös kysymys "Voiko kasvisruokavalion suunnitella terveellisesti?" on järkevä. Vastaus on kyllä, ja oikeastaan koin tämän itse helppona. Pitää vain etsiä itselle sopivia reseptejä. En lähde nyt selittämään asiaa yksityiskohtaisesti, mutta ravintoaineiden saanti turvaantuu, kunhan huolehtii tiettyjen proteiinipitoisten kasvisten sekä B12-vitamiinin saannista ja muuten noudattaa ihan tavanomaisia ravitsemussuosituksia.

Huomauttaisin, että uutisessa mainittu tutkimus on meta-analyysi. Ne ovat tutkimuksista aivan luotettavimpia, sillä niissä yhdistetään monien eri tutkimusten tulokset ja yksittäisten tutkimusten virheet eivät pilaa tulosta. Tutkimuksessa yhdistettiin sellaisten tutkimusten tuloksia, joissa ihmisiä pistettiin kasvisruokavaliolle ja sellaisten tutkimuksen tuloksia, joissa mitattiin ruokavalionsa valinneiden kasvissyöjien verenpainetta. Ensin mainituissa tutkittiin kolmannessa kappaleessa esittämääni kysymystä, jälkimmäisissä korrelaatiota. Molemmanlaisissa tutkimuksissa havaittiin pienempi verenpaine.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Minulla on myös teen juojana alhainen verenpaine. Lopetin kahvin vatsaoireiden vuoksi. Vältän myös suolaa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sisältö jatkuu mainoksen alla