Tomaatti päästää ääniä, jos se kärsii kuivuudesta tai jos sen varsi katkotaan. Kuva: Shutterstock

Tutkijat nauhoittivat ihmiskorville kuulumatonta stressiääntelyä.

Kasvien tiedetään viestivän hyönteisille ja jopa toisilleen hajuyhdisteillä. Ääntelyyn ei kasvien ole tähän mennessä uskottu kykenevän.

Nyt sekin näyttää mahdolliselta. Israelilaiset tutkijat ovat nauhoittaneet stressattujen kasvien ääniä, kertoo populaaritieteellinen New Scientist -lehti.

Nämä ultraäänet eivät ole ihmiskorvien kuultavissa, mutta hyönteiset tai muut kasviyksilöt saattavat tutkijoiden mukaan reagoida niihin.

Kasvitieteilijät Tel Avivin yliopistossa huomasivat, että tomaatti- ja tupakkakasvit päästivät ultraääniä, kun ne kärsivät veden puutteesta tai kun niiden varsi katkaistaan.

Ryhmä nauhoitti kasveja kymmenen senttimetrin päästä kahdella mikrofonilla. Laitteille tallentui 20000–100000 hertsin taajuisia ääniä, jotka ovat niin kimeitä, ettei ihminen voi niitä kuulla.

Joillain nisäkkäillä ja hyönteisillä on kuitenkin niin tarkka kuulo, että ne voivat erottaa kasvien päästämät äänet kolmen tai jopa viiden metrin päästä. Näin tutkimusryhmä kirjoittaa Biorxivin julkaisemassa tutkimuksessa, jota ei ole vielä vertaisarvioitu.

Tutkijoiden kehittämä oppiva tietokoneohjelma oppi tunnistamaan pelkän äänen perusteella, vaivasiko kasvia veden puute, oliko sen varsi poikki vai oliko se ilman vaurioita. Kuivuudesta kärsivä tupakkakasvi piti New Scientistin mukaan kovempaa ääntä kuin katkaistu.

Oppiva ohjelma erotti kasvien äänen myös kasvihuoneen muista äänistä.

”Tuloksemme osoittavat, että eläimet, ihmiset ja mahdollisesti jopa muut kasvit voisivat käyttää kasvin päästämiä ääniä saadakseen tietoa sen tilasta”, tutkijat kirjoittavat.

Jotkin yöperhoset voisivat tutkijoiden mukaan välttää laskemasta muniaan vaikkapa kuivuudesta kärsivän kasvin lehdille, jos kuulevat sen äänen.

Lepakot taas voisivat kuulla toukkien kalvamien kasvien äänen ja lentää toukka-aterialle. Tämäkin hyödyttäisi kasvia.

Kasvien tiedetään reagoivan ääniin esimerkiksi lisäämällä kykyään sietää kuivuutta. Syksyllä eräs tutkimusryhmä osoitti, että tietyt kukat lisäävät meden sokeripitoisuutta, kun niille soittaa pölyttävän hyönteisen surinaa.

Israelilaistutkijat pohtivat mahdollisuutta, että kasvit voisivat säätää toimintojaan pelkästään naapurikasvien päästämien äänten perusteella.

Myös ihmiset voisivat bioakustiikan keinoin tarkkailla kasvien tilaa ja lisätä kastelua, jos kasvien ääntely kertoo niiden kärsivän kuivuudesta. Tulevaisuuden tarkkuusviljelyssä osattaisiin ehkä äänen avulla säästää huomattavia määriä vettä.

Kasveilla ei ole äänielimiä. Ultraäänet syntyvät mahdollisesti niin sanotun kavitaation vaikutuksesta.

Kavitaatiossa putkilokasvin vettä kuljettavaan johtosolukkoon muodostuu ilmakuplia kuivuusstressin takia. Ilmakuplat paisuvat ja puhkeavat poksahtaen, mikä synnyttää värähtelyjä.

Aiemmin värähtelystä johtuvia ääniaaltoja on mitattu suoraan kasvin varressa kiinni olevilla mikrofoneilla. Israelilaiset onnistuivat tiettävästi ensi kertaa tallentamaan niiden äänen pienen matkan päästä ja riittävän kovina, jotta eläimet tai muut kasvit voisivat niihin reagoida.

Kuivuuden koettelemat tomaattikasvit päästivät keskimäärin 35 ääntä tunnissa ja tupakkakasvit 11. Varren katkaisun jälkeen tomaatti päästi 25 ääntä tunnissa ja tupakka 15.

Kuivuudelle alistettujen tomaattien ääntely lisääntyi jyrkästi, mitä kauemmin kastelusta oli kulunut aikaa. Enimmilleen ääntely yltyi viiden päivän päästä ja alkoi taas vähetä, kun seitsemän päivää oli kulunut viimeisimmästä veden saannista.

Jos kasveja ei mitenkään piinattu, ne äännähtivät alle yhden kerran tunnissa.

”Nämä löydökset voivat muuttaa käsitystämme kasvikunnasta, jota on tähän asti pidetty melkein äänettömänä”, Tel Avivin yliopiston kasvitieteilijä Itzhak Khait ja kumppanit kirjoittavat.

Tupakka ja tomaatti eivät ole ilmeisesti mitenkään ainutlaatuisia kasvikunnassa. Aiemmissa kokeissa tutkijat olivat jo nauhoittaneet muun muassa erään kaktuksen ja rikkaruohona tunnetun sepiväpeipin ääniä.

He uskovat, että monille kasveille voidaan löytää ääniä, jotka kertovat kuivuuden ja katkeamisen ohella kasvien erilaisista tiloista, kuten sairauksista, niitä syövistä hyönteisistä, kylmästä tai liiallisesta uv-säteilystä.

Kenties myös kukinta- tai hedelmävaiheen voi erottaa äänestä.

New Scientistin haastattelema ulkopuolinen tutkija Anne Visscher Brtiannian kuninkaallisesta kasvitieteellisestä puutarhasta pitää mahdollisena äänten hyödyntämisestä viljelyssä.

”Ehdotus, että kuivuudesta kärsivien kasvien ääniä voitaisiin käyttää hyväksi, vaikuttaa toteuttamiskelpoiselta, ellei sitten tallennusvälineiden pystyttäminen viljelyksille käy liian kalliiksi”, Visscher sanoo.

Kaikkea kasvin kokemaa stressiä ei hänen mukaansa voi kuulla. Esimerkiksi lämpötilan tai suolaisuuden stressi ei ehkä muutu ääniksi.

Minusta on ollut suorastaan suloista tuo vanha ajattelu, että näkemiseen tarvitaan silmiä, ääntelyyn äänielimiä, haistamiseen nenää ja kuulemiseen korvia. Tai ajatteluun aivoja.

Kauan vielä ottaa aikaa ennen kuin suuret massat oppivat näkemään luonnon muustakin kuin vain omasta näkökulmastaan, mutta muutos on selvästi jo alkanut.

MJ