<i>Crepis sancta</i> eli lontimo ranskalaisen Montpellierin kaupungin jalkakäytävällä. Kuva: Lyz Avendaño.
Crepis sancta eli lontimo ranskalaisen Montpellierin kaupungin jalkakäytävällä. Kuva: Lyz Avendaño.

Lontimo alkoi tehdä asfalttiviidakossa menestyviä siemeniä.

Evoluutio muokkaa kasveja nopeasti kaupunkiympäristössä. Ranskalaistutkijat osoittivat, että yhä laajemmalle levittäytyvä asfalttipinta on pakottanut lontimon (Crepis sancta) muuttamaan siemeniään.

Joutomailla ja pienilläkin multalaikuilla kasvavat lontimot tuottavat kahdenlaisia siemeniä: keveitä, tuulen mukana lentäviä ja painavia kasvin juurelle putoavia. Tutkijat keräsivät siemeniä useilta alueilta ranskalaisessa Montpellierin kaupungissa, kasvattivat niistä uusia kasveja ja tutkivat seuraavan sukupolven siemenet. Vain murto-osa kaupunkilaiskukkien jälkeläisistä tuotti lentäviä siemeniä. Pääosa siemenistä oli raskasta mallia, joka putoaa siihen samaan jalkakäytävän halkeamaan, jossa emokasvikin kukoistaa. Maaseudulla kasvaneiden yksilöiden jälkeläiset taas tuottivat nimenomaan lentäviä siemeniä.

Ryhmä arvioi matemaattisen mallin avulla, että kaupunkiin siemensä sopeuttanut lajike oli kehittynyt nykymuotoonsa 12 vuodessa. Tutkijat päättelivät myös, että kaupunkioloissa kasvit joutuvat eristyksiin, geenivirta kutistuu ja lajin säilymisen mahdollisuuden heikkenevät.