Kuva: Corbis RF.

Vanhemmalta näyttävä kaksonen kuolee varhemmin.

Lääkärit ovat iät ja ajat arvioineet potilaidensa terveyttä naaman perusteella. Nyt tanskalaistutkijat ovat osoittaneet pärstäkertoimen todella paljastavan, ketkä vanhukset ovat heikommassa kunnossa.

Tutkijat ottivat valokuvat yli 1800 seitsemänkymppisen kaksosen kasvoista ja pyysivät 20 hoitajaa, 11 iäkästä naista ja 10 nuorta miestä arvioimaan, minkä ikäinen kuvan henkilö oli.

Tulokset olivat hämmästyttävän yhdenmukaiset arvioijista riippumatta. Ikäistään vanhemman näköisenä pidetyt kuolivat nuorempikasvoisia varhemmin. Tämä oli sitä todennäköisempää mitä suuremmmaksi kaksosten ikäeroa luultiin.

Ikäistään vanhemmilta näyttävät olivat myös fyysisesti ja mielentoiminnoiltaan heikommassa kunnossa. Lisäksi heidän valkosolujensa telomeerit olivat lyhyemmät, mikä kertoo solujen biologisesta ikääntymisestä ja huonosta terveydestä. Tutkimuksista tiedetään, että yleensä kaksosista kuolee ensiksi se, jonka telomeerit ovat lyhyemmät.

Tanskalaisten havainnot osoittavat kasvojen olevan luotettava kehon ikääntymisen mittari, joka ei riipu potilaan todellisesta iästä tai sukupuolesta eikä ilmeisesti myöskään arvioijien sukupuolesta tai ammatista.

Tutkimus julkaistiin British Medicial Journalissa.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim