Kaukaisia galakseja voi löytää niiden tähtienvälisen kaasun aiheuttamista spektrimuutoksista takana näkyvässä kvasaarissa (kirkas kohde vasemmalla). Kuva: ESO

Tähtitieteilijät ovat ensi kerran mitanneet jopa yli 10 miljardin valovuoden päässä olevan galaksin lämpötilan

Tutkijat ovat pystyneet mittaamaan tarkasti lähes 11 miljardin valovuoden etäisyydellä sijaitsevan galaksin lämpötilan, kertoo Euroopan eteläisen observatorion ESO:n lehdistötiedote.

Havainnot tehtiin ESO:n erittäin suurella kaukoputkella VLT:llä Chilessä.

Galaksia ei voi havaita muuten kuin muutoksista, joita sen tähtienvälinen kaasu saa näkyviin taustalla loistavan kvasaarin spektrissä.

Tutkijat tunnistivat tähtienvälisestä kaasusta vedyn eri isotooppeja sekä häkää.

Tutkijoiden tärkein saavutus oli, että he kykenivät mittaamaan tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin kosmisen taustasäteilyn lämpötilan kaukaisessa osassa maailmankaikkeudessa.

Alkuräjähdysteorian mukaan taustasäteilyn on täytynyt olla lämpimämpää aiemmin. Kun se nyt on 2,725 astetta Kelvinin asteikolla, 11 miljardia vuotta sitten sen olisi teorian mukaan tullut olla noin 9,3 astetta. Nyt tehdyt havainnot vahvistivat tämän: tulos oli 9,15 astetta, plus miinus 0,7 astetta.