Kaukaisin galaksi Hubble- ja Spitzer-kaukoputkien kuvissa. Kuva: I Labbé (Leiden University), NASA/ESA/JPL-Caltech

Galaksi on yli 13 miljardin valovuoden päässä.

Tähtitieteilijät ovat havainneet tähän asti kaukaisimman tähtijoukon. Galaksi on yli 13 miljardin valovuoden päässä. Kun valo lähti tästä kaukaisesta galaksista, maailmankaikkeus oli alle 600 miljoonan vuoden ikäinen.

EGSY8p7-nimisen galaksin etäisyyden vahvisti kansainvälinen tutkimusryhmä Havaijilla olevan Keck-observatorion havaintojen avulla. Galaksin huomasivat ensin avaruuskaukoputket Hubble ja Spitzer.

Keck-observatoriossa on kaksi kymmenmetristä kaukoputkea, jotka havaitsivat galaksin kuumentuneen vetykaasun lähettämästä ultraviolettisäteilystä. Havainto oli yllättävä, koska säteily yleensä tapaa kadota näin nuoressa maailmankaikkeudessa leijuneisiin vetypilviin. Näin kaukaisia ja vanhoja galakseja on havaittu vähän.

Tutkijoiden mukaan noihin aikoihin vetyä oli galaksien välisessä universumissa runsaasti. Siksi universumi oli täysin läpinäkymätön havaitulle Lyman-säteilylle maailmankaikkeuden ensimmäisten satojen miljoonien vuosien aikana. Säteily alkoi hiljalleen näkyä vasta, kun nuorten tähtien voimakas ultraviolettisäteily hälvensi vetypilvet.

Tutkimus galaksin havaitsemisesta julkaistaan kohta tiedelehdessä Astrophysical Journal Letters. Löydöstä kertoivat Keck-observatorio ja Lontoon University College verkkosivuillaan.