Valo tästä galaksista on 13,1 miljardia vuotta vanhaa. Kuva: NASA, ESA, P. Oesch (Yale U.)

Matkaa sinne on 30 miljardia valovuotta.

Tutkijat ovat löytäneet galaksin, joka on kauempana kuin mikään muu aiemmin havaittu galaksi.Valo sinertävästä tähtijoukosta on matkustanut maapallolle noin 13,1 miljardia vuotta.Koska universumi on laajentunut, galaksi on nyt noin 30 miljardin valovuoden päässä Maasta.

Galaksi EGS-zs8-1 on tutkijoiden mukaan kirkkaimpia ja massiivisimpia kohteita varhaisessa universumissa. Maailmankaikkeus oli galaksin valon lähtöhetkellä alle 700 miljoonan vuoden ikäinen.

Galaksin massa oli kuudesosa Linnunradasta. Uusia tähtiä syntyi nuoressa galaksissa 80 kertaa nopeammin kuin Linnunradassa.

Galaksin etäisyyden varmistivat Yalen ja Kalifornian yliopiston tutkijat Havaijilla olevan Keckin observatorion kymmenmetrisellä teleskoopilla. Galaksi näkyi ensin Yhdysvaltain avaruushallinnon Hubble- ja Spitzer-avaruusteleskooppien kuvissa.

Tutkimus ilmestyi tiedelehdessä Astrophysical Journal Letters, ja siitä kertoi myös Nasa verkkosivuillaan.