Varis aamupalalla rautatieasemalla. Kuva: Ville Männikkö

Linnut pistelevät liikaa pikaruokaa.

Kaupungissa elävillä variksilla saattaa olla korkeammat veren kolesteroliarvot kuin maalaisvariksilla. Syynä on rasvainen pikaruoka, joka jää lintujen ulottuville tarjottimille ja roska-astioihin.

”Varikset ovat taitavia ryöstelemään ihmisten roskiksia”, sanoo biologi Andrea Townsend newyorkilaisesta Hamilton Collegesta New Scientist-lehdelle.

Hamilton kollegoineen mittasi verenkolesterolin 140 variksenpoikaselta maaseudulla, kaupungin liepeillä ja kaupunkialueella Yhdysvaltain Kaliforniassa.

Tutkijat myös mittasivat lintujen painon ja rasvavarastojen määrän ja seurasivat niiden hengissä säilymistä.

Tulos: mitä kaupunkimaisemmassa ympäristössä linnut elivät, sen korkeampia kolesteroliarvoja linnunpoikasilla havaittiin.

Kaupungissa lojuva ihmisroska ja pikaruoka on ilmeinen selitys kaupunkivaristen kolesterolitasoihin. Maaseudulla varikset syövät pikemminkin jänteviä luomuraatoja maantieltä.

Tutkijat kuitenkin asiasta tehden todistivat pikaruoan vaikutuksen juustohampurilaiskokeella. He jättivät juustopurilaisia variksenpesien lähelle New Yorkin osavaltion maaseutumaisemmissa osissa.

Kohonnut kolesteroli ei vaikuta kaikkiin lajeihin samalla tavoin, ja se jopa parantaa kehon vointia joillain eläimillä, joten Townsendillä ei ollut tunnonvaivoja junailla hampurilaisia varistenpoikasten ruoaksi.

Kävi kuin olettaa saattoi. Purilaisruokaa nauttineilla maalaisvariksilla kolesteroli kohosi noin viisi prosenttia korkeammalle kuin tavallisesti syövillä maalaisvariksilla.

Maaseudun purilaisvarikset olivat kolesterolitasoltaan lähempänä kaupunkilaisvariksia kuin maalaisvariksia.

Townsendin mukaan tulokset ovat linjassa sen kanssa, mitä tiedetään ihmisten lähellä elävistä ketuista, pikkulinnuista ja jopa lähellä runsasväkisimpiä Kanariansaaria elävistä merikilpikonnista.

Tutkijat huomasivat, että vaikka kaupunkivarikset selviävät hengissä vähemmän aikaa kuin maalaisvarikset, syynä tuskin on kolesteroli ja kehon pulleus.

Townsend ei kuitenkaan suosittele ruokkimaan lintuja hampurilaisilla puistossa.

”Tiedämme, että liika kolesteroli aiheuttaa sairauksia ihmisillä, mutta emme tiedä, paljonko on liikaa villille linnulle. Korkean kolesterolin haitat voitat ilmetä linnullakin vasta myöhemmällä iällä.”

Tutkimusartikkeli julkaistiin The Condor -lehdessä.

Myös Lapin yliopiston evoluutiobiologian tutkija Jukka Jokimäki kommentoi asiaa New Scientistille.

Häntä yllätti se, että pikaruoalla ei ollut enempää haittaa varisten terveydelle.

”Luultavasti jotkin muut kaupunkielämän tekijät, kuten auto-onnettomuudet ja taudit, vaikuttavat varisten elämään kolesterolia enemmän”, hän sanoi.