Kaikille koiraille lisääntyminen ei ole elämän pääasia. Joillekin riittää, että sukulaismies pääsee parittelemaan. Ne myös tekevät kaikkensa kaverin flaksin parantamiseksi.

Asia selvisi, kun Berkeleyn yliopiston tutkijat seurasivat villien kalkkunoiden soidinmenoja Kaliforniassa. Paikallisissa populaatiossa on tyypilistä, että sukulaisista tai puolisukulaisista koostuvat koirasjoukkio liehittelee naaraita. Kaikki näyttävät parastaan, mutta komeimmat soolo-osuudet jätetetään hallitsevalle kukolle. Samaan aikaan muut koiraat säestävät taustakuorona, jotta ykköskukkoa onnistaisi.

Altruistista käyttäytymistä selittää sukulaisten suosinta. Vaikka alempiarvoinen kukko asettaa toisen edun omansa edelle, se hyötyy itsekin. Sillä on parhaimmillaan puolet yhteisiä geenejä veljiensä ja puoliveljiensä kanssa. Sukulaistaan auttamalla se varmistaa myös omien geeniensä säilymisen kalkkunapopulaatiossa. Tutkimustuloksesta kertoi Nature.