Proteiineista ja nukleiinihapoista koottu poliovirus tarttuu hiirin ja aiheuttaa niille kuolettavan hengityshalvauksen aivan kuten aito virus, raportoidaan Science –lehden verkkojulkaisussa. New Yorkin valtionyliopistossa Stony Brookissa kasattu jäljennös on elävä osoitus siitä, että keinotekoiset bioaseet voivat olla todellinen uhka tulevaisuudessa.

Jeronimo Cellon, Aniko Paulin ja Eckard Wimmerin luomusta on lähes mahdoton erottaa oikeasta viruksesta. Kyseessä on ensimmäinen merkittävän taudinaiheuttajan synteettinen versio. Tutkijat tilasivat viruksen viruksen RNA-sekvenssejä vastaavat DNA:t bioalan nettikaupasta. Genomin palat yhdistettiin entsymaattisesti yhdeksi nauhaksi ja monistettiin RNA-muotoon. Syntetisoinnin jälkeen eristetyt virukset ruiskutettiin lopuksi hiiriin niiden toimintakyvyn testaamiseksi.

Yksinkertaisempien eliöiden kokoaminen on helpompaa. Helsingin yliopiston professori Dennis Bamford ryhmineen rakensi pari vuotta sitten maailman ensimmäisen monimutkaisen keinotekoisen bakteriofagin eli bakteeriviruksen. Se toimii ja lisääntyy isäntäsolussaan eli bakteerissa aivan kuin aito eliö.