Tuore italialaistutkimus tukee ajatusta homoseksuaalisuuden periytyvyydestä. Se myös selittää, miksi poikkeava seksuaalinen suuntautuminen säilyy sukupolvesta toiseen, vaikka homomiehet eivät itse saa jälkeläisiä.
Padovan yliopiston tutkijat käänsivä...

Padovan yliopiston tutkijat käänsivät katseensa homomiesten äidin puoleisen suvun naisiin, jotka näyttävät synnyttävän tavallista enemmän lapsia. Homomiehiä tuottavat geenit luultavasti lisäävät hedelmällisyyttä sukulaisnaisissa, joiden lapsista osa aina perii poikkeavan seksuaalisen suuntautumisen. Tutkijoiden aivoituksia tukee myös se, että homomiehillä on kaltaisiaan miespuolisia sukulaisia nimenomaan äidin puolen suvussa.

Pohjois-Italiassa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin 98:n homomiehen ja 100:n heteron sukutausta. Kaiken kaikkiaan otokseen kertyi 4 600 ihmistä.

Aiemmissa 1990-luvun kaksostutkimuksissa homoseksuaalisuutta periyttävä geeniaines on paikannettu X-kromosomin lyhyeen haaraan. Niissäkin homous näytti siirtyvän äidin puolelta eli enoilta. Heikkoudeksi voi laskea sen, että myös kaksostutkimuksissa lesbouden biologinen selitys jäi avoimeksi.

Proceedings of the Royal Society B -lehden julkaiseman tutkimuksen mukaan lisääntymisetua tuottavia perintötekijöitä on useita. Sukupuolisen taipumuksen määräytymisessä ei olekaan kyse yhdestä geenistä vaan paljon monimutkaisemmasta mekanismista, johon vaikuttavat sekä biologiset että sosiaaliset tekijät.

Lisää aiheesta Tiede.fi:n artikkelissa Homoseksuaalisuuden synty oli eduksi lajille?