3
200 tunnetusta eksoplaneetasta 2
325 on Keplerin löytämiä. Kuva: NASA/W. Stenzel
3 200 tunnetusta eksoplaneetasta 2 325 on Keplerin löytämiä. Kuva: NASA/W. Stenzel

Osa löydetyistä planeetoista kiertää elämän mahdollistavalla vyöhykkeellä.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa sai käytyä läpi Kepler-teleskooppinsa viime heinäkuussa avaruudesta haarukoimat 4 302 ehdokasta eksoplaneetoiksi eli aurinkokuntamme ulkopuolisiksi planeetoiksi. Analyysi vahvisti, että 1 284 niistä on 99 prosentin todennäköisyydellä planeetta, Nasa kertoi tiedotteessaan.

Luku on todennäköisesti tätäkin isompi. Havainnoista 1 327 on ilmeisesti myös planeettoja, mutta koska varmuus jää alle 99 prosentin, ne pitää vielä tarkistaa. Loput 707 ehdokasta ovat sen sijaan jotakin muuta, Nasa ilmoittaa.

“Määrä yli kaksinkertaistaa Keplerin jo varmistetut planeettalöydöt”, sanoi päätutkija Ellen Stofan julkistustilaisuudessa Washingtonissa.

“Tämä antaa meille toiveita siitä, että jossakin on toinen Maa, joka kiertää oman Aurinkomme kaltaista tähteä.”

Kepler on tihrustanut kaukaisia eksoplaneettoja seitsemän vuoden ajan. Se erottaa ne valon muutoksista, kun planeetta ohittaa tähtensä – samalla tavalla kuin Merkuriuksen ylikulku nyt maanantaina.

Tuorein Kepler-julkistus perustuu tilastolliseen menetelmään, jolla voidaan tarkastaa suuri määrä havaintoja samanaikaisesti.

"Planeettaehdokkaita voisi verrata leivänmuruihin”, sanoo analyysiä tehnyt Timothy Morton Princetonin yliopistosta.

”Jos pudotat muutaman murun lattialle, pystyt nyppimään ne yksitellen. Mutta jos kaadat koko pussillisen, tarvitset luudan. Tilastollinen analyysimme on tällainen luuta”, Morton sanoo.

Nyt tunnistetusta eksoplaneettajoukosta lähes 550 voi kokonsa perusteella olla Maan kaltaisia kiviplaneettoja. Yhdeksän niistä kiertää tähteään vyöhykkeellä, jonka olot mahdollistavat elämän. Elinkelpoisia eksoplaneettoja on aiemmin havaittu 21.