Auringonnousun ja -laskun kellonajat Lontoon Greenwichissa vuonna 2007. Kuva: Wikimedia Commons
Auringonnousun ja -laskun kellonajat Lontoon Greenwichissa vuonna 2007. Kuva: Wikimedia Commons

Tänään on syytä olla varuillaan, sillä vuorokausirytmin häiriintyminen lisää tapaturma-alttiutta.

Kellosi pitäisi näyttää nyt tuntia enemmän, kuin vuorokausi sitten. Sisäinen kellosi kuitenkin jätättää vielä pitkään, erityisesti jos satut olemaan iltavirkkua sorttia.

Kansanterveyslaitoksen tutkijat Timo Partosen johdolla selvittivät, kuinka kesä- ja talviaikaan siirtyminen vaikuttaa ihmisen vuorokausirytmiin. Koehenkilöitä seurattiin viikko ennen kellojen siirtämistä ja viikko sen jälkeen syksyllä 2005 ja keväällä 2006.

Koehenkilöiden vuorokausirytmi muuttui kellojen siirtämisen jälkeen aiempaa epävakaammaksi. Yöllinen liikeaktiivisuus lisääntyi, mikä tekee unesta kevyttä ja katkonaista. Sopeutuminen kesäaikaan oli vaikeaa erityisesti iltavirkuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vuorokausirytmin häiriintyminen aiheuttaa unihäiriöitä ja päiväväsymystä, jotka voivat alentaa työtehoa, lisätä tapaturmien riskiä ja jopa laukaista mielenterveyden häiriöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kesäaika on käytössä useimmissa teollisuusmaissa, joten sisäisen kellon rukkaus on jälleen edessä sadoilla miljoonilla ihmisillä.

Sopeutuminen voi ottaa aikansa, mutta sitä odotellessa kannattaa ehkä keskittyä kesäajan valoisaan puoleen; iltahämärän lykkääntymiseen.

Tutkimus julkaistiin vastikään BMC Physiology –lehdessä

Lue lisää kesäajan tarkoituksesta ja historiasta Tiede-lehden 3/2008 jutusta Onko kesäajassa järkeä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla