Kahdeksansoluinen ihmisalkio. Kuva, Wikimedia Commons

Tiedelehdet Nature ja Science eivät halunneet julkaista epäeettisenä pidettyä tutkimusta.

Kiinalaiset tutkijat ovat ensimmäisen kerran yrittäneet muokata ihmisen alkion perimää uudella kohutulla geeniteknologian menetelmällä. Kokeet eivät onnistuneet kunnolla, mutta joissakin alkioissa geenin vaihtaminen toiseen  kuitenkin onnistui.

Junjiu Huangin ryhmä Sun Yat-sen -yliopistosta käytti alkioita, jotka oli saatu kiinalaiselta lapsettomuusklinikalta. Alkiot eivät olisi tutkijoiden mukaan kehittyneet alkuvaiheita pidemmälle, koska niissä oli kromosomivirheitä.

Tutkijoiden piirissä ehdittiin jo huhuta, että kiinalaiset tekevät kokeita ihmisalkioilla, mikä on hyvin kiistanalaista.

Tutkimus julkaistiin avoimessa tiedelehdessä Protein & Cell, ja siitä kertoo tiedelehti Naturen uutissivusto. Uutisen mukaan Nature ja Science jättivät itse tutkimuksen julkaisematta osittain eettisistä syistä. Kokeita ihmisalkioilla ei pitäisi tutkijoiden mukaan tehdä.

Keskustelua on käyty ihmisen perimän koskemattomuudesta, koska uusi geeniteknologian menetelmä crispr-cas 9 on osoittautunut laboratorioissa nopeaksi ja tehokkaaksi. Sen on katsottu helpottavan perimän muokkaamista ja edistävän niin viljelykasvien kehittämistä kuin perinnöllisten sairauksien tutkimista ja jopa hoitamista.

Menetelmä on opittu bakteereilta. Siinä tietty entsyymi leikkaa solussa olevaa dna-ketjua tarkalleen halutusta kohdasta ja auttaa vaihtamaan geenin.

Laboratorioissa menetelmä on yleistynyt nopeasti, ja sillä on tehty pitkälti toista tuhatta tutkimusta. Menetelmää on kokeiltu aikuisen ihmisen soluilla sekä eläinten alkioilla.

Kiinalaistutkijat yrittivät vaihtaa hedelmöityneestä munasolusta – eli yksisoluisesta alkiosta – geenin, joka aiheuttaa veritauti talassemiaa. Jahka alkio olisi kehittynyt, sen jokaisessa solussa olisi ollut korjattu geeni. Jos alkio olisi kehittynyt ihmiseksi, ihmisellä ei olisi ollut sairautta aiheuttavaa geenivirhettä.

Tutkijat yrittivät vaihtaa korjatun geenin 86 alkioon. Kahdessa vuorokaudessa perimän olisi pitänyt korjautua. Eloon jäi 71 alkiota, ja tutkijat tarkistivat niistä 54 perimän.

Vain pienessä osassa alkioista perimä oli muuttunut halutulla tavalla. Jotta menetelmän olisi voinut sanoa toimineen, perimän olisi pitänyt korjaantua kaikissa.

Tutkijat huomasivat, että tarkaksi arvioitu menetelmä oli epätarkka, sillä se teki muutoksia perimään eri kohtiin kuin oli tarkoitus. Virheellisiä korjauksia ei ole havaittu yhtä runsaasti esimerkiksi hiiren alkioilla tehdyissä kokeissa.

Tutkimusten arvostelijoiden mukaan menetelmä toimi huonosti, koska alkiot olivat virheellisiä.

lokki
Liittynyt3.1.2010

Kiinalaiset muokkasivat uudella keinolla ihmisalkiota

asdf 28.04.2015 klo 11:02 Brainwashed 28.04.2015 klo 10:24 Varmasti tekevät salaa ns epäeettisiä ihmiskokeita ym. joka puolella ympäri maailmaa, sekä idässä että lännessä, joista ei tavalliselle kansalle kerrota. Vähän kuulostaa sellaiselta väitteeltä, jonka taakse ei ole isommin todisteita etsitty. Näyttää siltä, että sinä et ole kykenevä kuulostelemalla päättelemään mitään relevanttia ainakaan tästä aiheesta.
Liittynyt20.1.2013