Apina-sioissa oli makakien soluja muun muassa sydämessä, maksassa, keuhkoissa ja ihossa. Kuva: Tang Hai

Tällaisten hybridikokeiden tavoitteena on tulevaisuudessa kasvattaa ihmisille uusia elimiä sioissa.

Kiinassa on onnistuttu luomaan sikoja, joiden elimistöstä pieni osa on apinan soluja. Kokeesta kertoo muun muassa New Scientist -lehti.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun tällaisia kädellisten ja muiden nisäkkäiden yhdistelmiä, niin sanottuja kimeeroita, on saatu kasvatettua eläviksi olennoiksi.

Syntyneet ”sika-apinat” eivät ulkoisesti poikkea tavallisista sioista. Niiden eri elimissä on korkeintaan tuhannesosa apinaa.

Tällaiset kokeet tähtäävät ennen pitkää siihen, että ihmisille voitaisiin kasvattaa siirtoelimiä sioissa. Tämän Protein & Cell -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen perusteella siihen on kuitenkin vielä pitkä matka.

Solubiologi Tang Hain ryhmä otti jaavanmakakien alkioista kantasoluja ja siirsi niitä sikojen alkioihin. Nämä hybridialkiot siirrettiin sitten emakoiden kohtuun kasvamaan ja kehittymään pikku apinaporsaiksi.

Ennen siirtoa tutkijat muuntelivat jaavanmakakien soluja niin, että ne tuottavat erästä fluoresoivaa eli valaisevaa proteiinia. Näin tutkijat pystyivät seuraamaan, mihin sian elimistössä lopulta kehittyi apinoiden soluja ja kuinka paljon.

Koe oli pitkä ja työläs. Muunneltuja alkioita siirrettiin emakoihin yli 4000, ja näistä alkioista kasvoi lopulta kymmenen sikaa. Sioista vain kaksi olivat apinahybridejä, muut kahdeksan syntyivät normaaleina.

Apinasioissa oli makakien soluja useissa kudoksissa ja elimissä, muun muassa sydämessä, maksassa, keuhkoissa ja ihossa. Apinan solujen määrä sian elimistössä vaihteli tuhannesosan ja kymmenestuhannesosan välillä.

Ulkoisesti niissä ei ollut minkäänlaisia apinan piirteitä ja sisäisestikin siis hyvin vähän. Se on kuitenkin ennätys, että sian kudoksissa parhaimmillaan yksi tuhannesta solusta oli makakin solu.

Apinasiat elivät alle viikon. Myös normaaleina syntyneet siat kuolivat. Tästä syystä tutkijat arvelevat, että sikojen huono elinkelpoisuus johtui keinohdelmöityksestä eikä välttämättä apinan soluista.

Ryhmä aikoo jatkaa kokeitaan luodakseen terveitä sikoja, joissa olisi vielä suurempi määrä apinan soluja.

Kantasolubiologi Paul Knoepfler Kalifornian yliopistosta ei usko, että on ikinä mahdollista kasvattaa sikoja, joilla olisi vaikkapa ihmisen maksa tai jokin muu siirtokelpoinen elin.

”Tämä koe ei ollut kovin kannustava, kun vain näin vähäinen kimerismi saatiin aikaan ja lisäksi kaikki eläimet kuolivat”, Knoepfler sanoo New Scientistissa.

Kimerismin epäonnistumisella hän viittaa siihen, että sian elimistössä oli lopulta vain hyvin vähän apinan soluja. Tällaiset kokeet voivat kuitenkin olla hyvä oppitunti kudostekniikan kehityksessä.

Kimeeraeläimiä on luotu aiemminkin, jopa ihmisen ja sian hybridejä. Pari vuotta sitten Cell-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa amerikkalaisen Salk-instituutin tutkijoiden vetämä siirsi sian alkioihin ihmisen soluja niin, että kehittyvissä alkioissa oli parhaimmillaan sadastuhannesosa ihmistä.

Tällaisten ihmiskimeeroiden ei anneta kehittyä kovin pitkälle kohdussa. Huolena on, että sialle voisi kehittyä ihmisen hermokudosta ja näin ollen se olisi aivoiltaan jossain määrin ihmisen kaltainen.

Huoli on erittäin kaukainen, mutta koska ainakin teoreettinen mahdollisuus on olemassa, näitä hybrideitä tutkitaan vain alkioina.

Hiiren ja rotan hybridejä on onnistuttu luomaan eläviäkin. Tokion ja Stanfordin yliopistoissa työskentelevä kantasolututkija Hiromitsu Nakauchi kehitti muutama vuosi sitten rottia, joilla oli hiiren haima.

Rottien alkioita muokattiin niin, ettei niille kehity haimaa lainkaan. Alkioihin ruiskutettiin hiiren muokattuja kantasoluja, joista kasvoi rotalle haima. Kokeesta syntyi elävä rotta, joka joutui pian toimimaan elimenluovuttajana.

Nakauchi oli kasvattanut hiiren, jolla oli syntyjään diabetes. Kun rotalta otettu hiiren haima siirrettiin tähän hiireen, sen verensokerin säätely palasi normaaliksi ja hiiri parani diabeteksestä.

Ihmissikojen ja muiden vastaavien hybridien luominen on äärimmäisen vaikeaa ellei mahdotonta, koska samankaltaisesta elimistöstä huolimatta ihminen on kuitenkin verrattain kaukana siasta.

Nakauchi aikoo kuitenkin yrittää. Japani kumosi keväällä kiellon, joka esti ihmis-eläin -hybridien luomisen ja kasvattamisen eläviksi asti. Aiemmin tällaisia hybridialkioita ei saanut kasvattaa 14 päivää vanhemmiksi saati siirtää kantajaeläimen kohtuun kehittymään.

Nakauchi aikoo aloittaa varovasti kasvattamalla ensin hybridihiiriä, joissa olisi ihmisen soluja. Sitten hän aikoo kokeilla samaa rotilla. Alkiot tuhotaan ennen kuin ne kehittyvät elinkelpoisiksi asti. Lopuksi tavoitteena on kasvattaa ihmissikoja, jotka saisivat kehittyä 70 päivän ikäisiksi. Nakauchin kokeista kertoi Nature-lehti kesällä.

Deimos

jesper kirjoitti:
Tulee kyllä tästä uutisesta mieleen yksi elokuva, jossa ihmisiä kasvatettiin elintenluovuttajiksi. Tieteelle ei kai mikään ole pyhää. Pitäisikö olla?

Mikä on mahdollista tehdä, yleensä joku sen tekee.

BW kirjoitti: "The mad man from Tikkurila, who eats (drinks) more than he earns!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Reifengas: Saattaa säilyäkin pimeä markkina jonkin aikaa, mutta ...tuoni vie.Valtion on otettava omansa, huolehdittava omistaan, ja valtio olemme me.