Beijingin Kiellettyyn kaupunkiin kuljetettiin 1400- ja 1500-luvulla valtavia kiviä. Esimerkiksi portaiden välissä oleva kaiverrettu marmorilohkare painaa noin 300 tonnia.
Beijingin Kiellettyyn kaupunkiin kuljetettiin 1400- ja 1500-luvulla valtavia kiviä. Esimerkiksi portaiden välissä oleva kaiverrettu marmorilohkare painaa noin 300 tonnia.

Näin kuljetettiin Beijingin Kielletyn kaupungin valtavat kivet.

Kiinassa keksittiin pyörälliset kärryt jo noin 3 500 vuotta sitten. Niiden sijasta suurten rakennuskivilohkareiden kuljettamiseen kuitenkin käytettiin vielä 500 vuotta sitten keinotekoisesti jäädytetyttyjä polkuja, joita pitkin kiviä vedettiin puisessa reessä vesiliukastuksen avulla. Näin raportoivat kiinalaiset ja yhdysvaltalaiset tutkijat artikkelissaan Pnas-lehdessä.

Jiang Li Beijingin luonnontieteellisestä ja teknisestä yliopistosta ja hänen työtoverinsa tutkivat Beijingin keisarillisen Kielletyn kaupungin rakentamista. He tulkitsivat 500 vuotta vanhan kiinalaisen dokumentin, joka kertoi 120-tonnisen lohkareen vetämisestä Kiellettyyn kaupunkiin keinotekoista jääpolkua pitkin yli 70 kilometrin päästä talvella 1557. Dokumentin mukaan työntekijät kaivoivat puolen kilometrin välein kaivon, jotta jään liukasteeksi riitti vettä.

Kivien raahaamisesta on näyttöä esimerkiksi 4 400 vuoden takaa Egyptistä, missä puista kivirekeä vedettiin kostutetulla puualustalla, ja 2 700 vuoden takaa Assyriasta, missä alustana käytettiin pyöriviä tukkeja. On kuitenkin uskottu, että Kiinassa kiviä oli jo ammoisista ajoista asti kuljetettu pyörällisillä vankkureilla. Siksi Li ja kollegat alkoivat selvittää, oliko dokumentin kuvaus siirtourakasta uskottava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

He toteavat, ettei kaikkia kuljetuksia voi teoriassakaan selittää vankkureilla. Kiinalaiset 1500-luvun vankkurit nimittäin kestivät vain alle sadan tonnin kiviä, mutta Kielletyn kaupungin isoimmat lohkareet ovat yli 300-tonnisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Raahauspolun jäädyttäminen keskitalvella tuntuu uskottavalta, sillä Pohjois-Kiinassa on tähän riittävän kylmää. Suuria kiviä kuljetettiin Kiellettyyn kaupunkiin talvipäivänseisauksen jälkeen joulukuun lopulla ja tammikuussa, ja tiedetään, että Beijingissä tammikuun keskilämpötila oli 1500-luvulla –3,7 astetta.

Kuvaus vedellä liukastetusta jääpolusta on uskottava siksikin, että tutkijoiden laskelmien mukaan se tarjoaa paljon liukkaamman vetoalustan kuin muut vaihtoehdot. He laskevat, että 120-tonnisen kiven raahaaminen puukelkalla maa-alustalla olisi vaatinut yli 1 500 vetäjää, mikä on epäkäytännöllisen suuri määrä. Vetäminen vedellä kostutetun puualustan päällä tai kuivalla jääalustalla olisi vaatinut yli 300 vetäjää, mikä sekin on epätodennäköisen iso joukko. Sen sijaan vastaavan kuorman vetämiseen kostutetulla jäällä riittää alle 50 kiskojaa, mikä kuulostaa käytännölliseltä.

Li ja kollegat huomattavat, että jääpolun myös tiedetään kestävän yli 300-tonnisia kiviä. Tästä on tuoretta näyttöä, sillä esimerkiksi viime talvena Kiinassa siirrettiin 1 200 tonnia painava rautatieasema vetämällä keinotekoista jääpolkua pitkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla