Kuva: Karen Rosenberg

Kivikauden amatsonin ruumiinrakenne kertoo sopeutumisesta kylmään.

Luoteis-Kiinasta parikymmentä vuotta sitten löytynyt kallo on varmistunut 260 000 vuotta sitten eläneelle Homo -suvun naiselle kuuluvaksi.

Naisen fossiloituneita jäänteitä tutkineen Delawaren yliopiston professorin Karen R. Rosenbergin mukaan yksilö on toistaiseksi suurin fossiiliaineistosta tavattu esihistoriallinen nainen. Jinniushaniksi nimetty nainen oli noin 168 senttiä pitkä ja painoi 78,6 kiloa, tutkijat kertovat PNASissa. Hyvänä kakkosena tulee Ranskan Grotte du Princesta löytynyt, noin 100 000 vuotta sitten elänyt nainen, jonka arvellaan painaneen noin 74 kiloa.

Rosenbergille Jinniushanin koko kertoo sopeutumisesta kylmään. ”Bergmannin säännön mukaan paras tapa vähentää lämmönhukkaa on kasvattaa ruumiin massaa”, toteaa Rosenberg Tiede-lehdelle. Tämän vuoksi esimerkiksi arktisten alueiden nisäkkäät ovat usein kookkaampia kuin etelämpänä elävät sukulaisensa.

Jinniushanissa on kuitenkin huomionarvoista, että hänen ruumiinsa on alkanut sopeutua kylmään suhteellisen lämpimissä oloissa. Se johtuu ilmeisesti siitä, ettei tuon ajan ihmisillä ole ollut vielä vaatetusta tai muita keinoja taistella kylmyyttä vastaan.