Kultainen riisi saa keltaisen värinsä siihen siirretyistä maissin geeneistä. Kuva: Erik de Castro / REUTERS

Tutkijat kehittivät jo 20 vuotta sitten muuntogeenisen riisin, joka voisi vähentää A-vitamiinin puutosta köyhissä maissa. Vasta nyt Bangladesh ensimmäisenä maana on hyväksymässä sen viljelyn.

Parikymmentä vuotta on kulunut siitä, kun tutkijat kehittivät riisilajikkeen, joka voi torjua lasten sokeutumista kehitysmaissa. Kellertävän värinsä mukaan muuntogeeninen lajike sai nimen kultainen riisi.

Nyt Bangladesh alkaa ensimmäisenä valtiona viljellä kultaista riisiä. Myös Filippiineillä riisi on lähellä hyväksyntää.

Kultaisen riisin matkaa lautaselle ovat hidastaneet ympäristöjärjestöjen kampanjointi ja viranomaisten määräykset.

Saksalaiset kasvitieteilijät Ingo Potrykus ja Peter Beyer loivat kultaisen riisin 1990-luvun lopulla siirtämällä tavalliseen riisiin maissin geenejä.

Tutkijakaksikko teki keksintönsä yhteistyössä Sygenta-yhtiön kanssa, mutta lahjoitti sen julkisille tutkimuslaitoksille. Ne saattoivat kehittää riisistä paikallisiin oloihin sopivia muunnoksia.

A-vitamiinin puutos on vakava ongelma kehittyvissä maissa, joissa riisi hallitsee ruokavaliota.

Maailman terveysjärjestön mukaan A-vitamiinin puutoksen vuoksi 250 000–500 000 lasta sokeutuu vuosittain. Puolet heistä kuolee vuoden sisällä sokeutumisesta.

Vitamiinin puutoksen takia myös tavalliset sairaudet kuten ripulitaudit ja tuhkarokko voivat johtaa kuolemaan. Vaarassa ovat myös raskaana olevat äidit, joille voi kehittyä hämärä­sokeus.

Bangladeshissa A-vitamiinin puutos vaivaa noin joka viidettä lasta, Science-tiedelehti kertoo.

Kultaisen riisin ravintosisältöä analysoineen tutkimuksen mukaan sillä voitaisiin kattaa Bangladeshissa 89–113 prosenttia ja Filippiineillä 57–99 prosenttia alle kouluikäisten lasten A-vitamiinin saannista. Näin kävisi, jos lasten syömä tavanomainen riisi korvattaisiin kultaisella.

Lajike ei analyysin mukaan eroa mitenkään tavallisesta muuten kuin beetakaroteenin osalta.

Yhdysvallat, Kanada, Uusi-Seelanti ja Australia ovat hyväksyneet riisin myynnin ja kulutuksen, mutta niissä ei ole ollut tarvetta ryhtyä viljelemään sitä.

Bangladeshissa hyväksymistään odottava lajike kehitettiin Filippiineillä Kansainvälisessä riisintutkimuksen laitoksessa.

Se saatiin risteyttämällä kultainen riisi ja tavallinen lajike dhan 29, jota viljellään paljon Bangladeshissa.

Maan riisintutkimuslaitoksen tekemissä koeviljelyissä uusi lajike pärjäsi kuten tavallinen. Viranomaiset arvioivat lajikkeen ympäristöriskit ja ruokaturvallisuuden ennen kuin antavat siitä lopullisen lausuntonsa.

Kultainen riisi on ollut kasvien geenimuuntelua koskevan keskustelun polttopisteessä. Muun muassa ympäristöjärjestö Greenpeace on kampanjoinut kultaista riisiä vastaan.

Vuonna 2016 yli sata nobelistia kehotti Greenpeacea luopumaan­ kampanjoinnistaan muunto­geenisia kasveja ja kultaista riisiä vastaan. Tutkijat pitävät kampanjaa tieteen vastaisena.

Vastauksessaan Greenpeace huomautti, että kultainen riisi on epäonnistunut eikä ole vieläkään päässyt markkinoille.

Kultaisen riisin viimeinen etappi näyttää olevan kulman takana. Science-lehti arvioi, että kultaisen riisin viljely voisi alkaa Bangladeshissa vuonna 2021.

Ympäristöaktivistien lisäksi riisin taivalta lautaselle ovat estäneet tiedetoimittaja Ed Regisin mukaan viranomaisten tiukka säätely niin maissa, joissa kultaista riisiä on tutkittu, kuin maissa, joissa siitä olisi eniten hyötyä.

Regis on tehnyt kirjan kultaisen riisin kehityksestä ja vastustuksesta.

Jos Bangladesh ryhtyy viljelemään kultaista riisiä ja onnistuu sillä varjelemaan lasten näkö­kykyä ja henkiä, viranomaisilla ja muuntogeenisten elintarvikkeiden vastustajilla on paljon selitettävää, Regis kirjoittaa.

Viranomaisten hyväksynnän jälkeen kultaisella riisillä on vielä pari mutkaa matkassa, Science-tiedelehti muistuttaa.

Ihmiset voivat vierastaa keltaista väriä. Menekkiä voi silti edistää se, että Bangladeshissa syödään riisiä, joka maustetaan usein kurkumalla. Silloin väri muistuttaa kultaista riisiä.

Bangladeshissa viljelijät ovat ottaneet hyvin vastaan muuntogeenisen munakoison.

Siihen on siirretty geeni, jonka ansiosta kasvi torjuu tuholaisia. Niinpä viljelijät ovat voineet vähentää kasvinsuojeluaineiden käyttöä.

Munakoison viljelijöiltä kuluu nyt rahaa tuholaismyrkkyihin yli 60 prosenttia kuin aikaisemmin, Cornellin yliopiston tuore tutkimus osoittaa.

Kultaisen riisin hyötyjen korjaaminen kestää munakoisoa kauemmin. Siksi se voi vaatia viranomaisten tukea.