Kirjekyyhkyt eivät aina hyödynnä häikäiseviä suunnistajan taitojaan, vaan yrittävät päästä mahdollisimman helpolla. Siivekkäät seuraavat suuria liikenneväyliä, kuten moottoriteitä, rautateitä ja jokia. Ne saattavat jopa kääntyä risteysten kohdalla.
Ox...

Oxfordin yliopiston tutkijat selvittivät kyyhkyjen lentotottumuksia maailmanlaajuisen GPS-satelliittipaikannusjärjestelmän avulla. 50 kyyhkysen kaulaan sovitettiin GPS-panta, joka antoi tietoja niiden liikkeistä tutuilla reiteillä. Tim Guilfordin ja hänen kollegojensa hämmästykseksi linnut käyttivät luontaisia suunnistuskeinojaan - magneetti- ja aurinkokompassia ja hajuistia - säästeliäästi. Niihin turvaudutaan kenties vain alkumatkasta tai vieraalla ja pitkällä reissulla. Muuten kyyhkyt luottavat liikenneväylien kaltaisiin maamerkkeihin, vaikka matka tulisikin linnuntietä lyhyemmäksi. Maamerkkien seuraaminen kysyy voimia, mutta lepuuttaa aivoja, Guilford pohtii Naturen verkkouutisessa.

Oxfordilaisryhmän julkaisi asiasta kaksi tutkimusta Journal of Theoretical Biology -lehdessä. Guilfordin tutkimuksista lisää täällä.