Miehen siittiötehdas valmistautuu tulevaan tehtäväänsä jo vuosikausia ennen murrrosikää, paljastaa Development –lehden julkaisema brittitutkimus. Havainto lupailee Nature –lehden verkkouutisen mukaan uusia lapsettomuushoitoja.

Siittiötuotannon rytmistä - 16 vuorokautta kestävästä ns. siemenepiteelisyklistä - vastaavat kiveksen Sertolin solut, jotka kypsyttävät itusoluja vähitellen siittiöiksi. Hienosäädetyn koneiston ansiosta kivekset tuottavat 1 000 siittiötä sekunnissa koko miehen iän. Sertolin solut jakautuvat nopeasti syntymän jälkeen ja toisen kerran ennen puberteettia. Niiden lopullinen lukumäärä ratkaisee sen, paljonko aikuisen kives tuottaa siittiöitä.

Paula Timmonsin johtama kehitysbiologien ryhmä on nyt havainnut, että hiirialkioiden Sertolin solut aloittavat tuotantorytmin esivalmistelun jo varhain. Ne herättelevät siementietiehyeissä geenejä, jotka puolestaan säätelevät siittiökantasolujen eli spermatogonioiden kypsymistä.

Siittiöiden tuotantorytmiä säätelevien geenien ja geenituotteiden tunnistaminen saattaa tulevaisuudessa auttaa lapsettomia pareja. Usein miehen hedelmättömyyden taustalla on häiriö jossain siittiötuotannon vaiheessa, joka voidaan kenties korjata suoraan geeneihin vaikuttavilla lääkeaineilla. Nykyisin turvaudutaan spermapankin lahjoituksiin tai mikroinjektioon. Jälkimmäisessä yksittäinen kiveksestä napattu siittiö tai sen esiaste ruiskutetaan suoraan munasolun sisään. Menetelmän riskinä on hedelmättömyyttä aiheuttavan perintötekijän siirtyminen lapseen.