Kloonipossuja ei ole veistetty samasta puusta. Niiden piirteissä ja käyttäytymisessä on yhtä paljon vaihtelua kuin perinnäisin menetelmin jalostetuissa eläimissä. Pohjois-Karoliinan yliopiston tutkimukset haastavat käsityksen, jonka mukaan klooni olisi ominaisuuksiltaan identtisen sen lajitoverin kanssa, josta monistettu solu otettiin.

Tutkimuksia varten eläintietelijät kloonasivat kaksi pahnuetta. Niitä verrattiin tavanomaisin keinoin tuotettuihin lajitovereihin. Yksittäisillä klooneilla oli toisistaan poikkeava temperamentti ja omat ruokailumieltyksensä. Myös koossa, painossa ja karvatyypissä oli eroja. "Syy on siinä, että dna muuntuu kloonauksessa ja se vaikuttaa tiettyjen geenien toimintaan", arvioi professori Jorge Piedrahita yliopistonsa lehdistötiedotteessa. Identtisyys ei ole muutenkaan kirkossa kuulutettu, koska geeneissä voi aina tapahtua satunnaisia mutaatioita.

Kloonieläinten fysiologiaan ja käyttäytymiseen pureutuneet tutkimukset julkaistiin Biology of Reproduction ja Applied Applied Animal Behaviour Science -lehdissä.

KUVA: Kloonipossujen karvan laadussa ja kasvussa on suurta vaihtelua.