Kuva: Wikimedia Commons

Kofeiinia löytyy kahvimukin lisäksi pian ehkä myös aurinkovoiteista. Se korjaa nimittäin uv-vaurioita ajamalla vioittuneita soluja itsemurhaan.

Useiden tutkimusten mukaan teetä tai kahvia juovilla ihmisillä on muita vähemmän ei-melanoottisia ihosyöpiä. Lisäksi hiiritutkimukset ovat paljastaneet, että kofeiini voi houkutella ultraviolettisäteilyn vaurioittamat solut itsemurhaan, ja ehkäistä näin kasvainten syntyä.

Sitä tutkijat eivät kuitenkaan ole tienneet, kuinka kofeiini vaikuttaa ihmissoluihin. Harvardin yliopistossa työskentelevä Paul Nghiem kollegoineen altisti ihmisen viljeltyjä ihosoluja ensin uv-valolle ja sitten kofeiinille. Selvisi, että myös ihmisellä kofeiini suistaa vaurioituneet solut itsemurhaan.

Jotta solu voisi jakautua, sen on läpäistävä laadunvalvonta solusyklin kontrollipisteissä. Mikäli solussa on esimerkiksi liikaa dna-vaurioita, korjausmekanismit käynnistyvät. Jos laatu ei ole tämänkään jälkeen riittävä, syklin eteneminen tyssää ja solu ajautuu itsemurhaan.

Nghiem kollegoineen huomasi, että kofeiini tehostaa laadunvalvontaa estämällä erään syklin etenemisen kannalta tärkeän proteiinin toiminnan.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Investigative Dermatology.